Linda de Mol, wie kent deze blonde dame nou niet? Ze presenteert, acteert, bedenkt formats en heeft ook nog eens haar eigen magazine: LINDA. Dit heeft tot zo’n groot succes geleid waardoor LINDA een compleet mediamerk is geworden. Maar het succes van Linda’s eigen merknaam lijkt ook andere tv-personalities te inspireren. Zo ook tv-icoon Wendy van Dijk die dit succes probeerde te proeven met haar eigen magazine, Wendy! Chantal Janzen, onder andere bekend als actrice, musicalster en presentatrice, pakt het nét even iets groter aan. Met best wat lef heeft ze onlangs haar eigen mediamerk én tijdschrift gelanceerd: &C! Maar hoe gaat Chantal nog een plekje veroveren in de vrouwenmedia waarin LINDA domineert? En gaat nóg een nieuw vrouwenblad wel werken in een tijd waarin het bestaan van tijdschriften niet meer zeker is?

Schermafbeelding 2017-04-01 om 20.21.31.png

Dat een tijdschrift alleen niet werkt, heeft Chantal maar al te goed door. &C biedt, naast een tijdschrift, ook een online platform, mobiele app en zélfs in de toekomst haar eigen tv-programma’s en life events.

Hmm.. lijkt dit niet erg op de strategie van LINDA?

Zo is LINDAtv een online videoplatform waar viral filmpjes of eigen formats op worden gedraaid. Daarnaast ligt er maandelijks een nieuw LINDA magazine in de winkels en word ik dagelijks op de hoogte gehouden door LINDAnieuws. Doordat LINDA een groot netwerk aanbiedt met meerdere kanalen is LINDA een sterk merk geworden. Op deze manier worden alle doelgroepen van LINDA bereikt: lezers die het papieren magazine prefereren, omdat ze bijvoorbeeld echt de tijd willen nemen voor het lezen, of de lezers met een druk schema die op de hoogte willen blijven via hun smartphone. Dat &C vanaf het begin via alle kanalen actief is, is dan ook een slimme zet om als nieuwe speler op de markt stevig in je schoenen te staan.

Maar wat maakt &C dan nog uniek?

We kijken niet meer door de bril van Linda maar door die van de bijdehante Chantal. &C is allereerst dus een merk met een andere toon dan LINDA. Verder richt &C zich op vrouwen van 18-45 jaar. Hoewel LINDA ook gericht is op vrouwen rond die leeftijd, is bij LINDA de lezersgroep verouderd en zijn de topics voornamelijk gericht op deze oudere doelgroep. &C wil meer topics bieden die aansluiten bij een jongere doelgroep. Daarnaast is het doel van &C om vooral nieuwe talenten een podium te bieden en ons alleen unieke en eigen gemaakte content te laten zien. LINDA wordt daarentegen ook veel als nieuwskanaal gebruikt, hierbij wordt al bestaande content aan ons doorgegeven. Hoewel de topics van &C mij nog niet raken kan ik er al wel erg om lachen: 

And last but not least: Je kan met &C’s scan en shopfunctie op een erg speelse en innovatieve manier shoppen. Heb je in het magazine een jurkje gespot waarbij je denkt  ‘’die moet ik hebben!’’ ? Scan de bladzijde met de app en je komt direct op de site terecht waar je het jurkje kan bestellen. Zo dient &C dus ook nog als een e-commerce shop!

Hoewel &C door sommigen meer als LINDA-kopie wordt gezien, begint het echter succesvol met al meer dan 2000 abonnees en tienduizenden volgers. Een beetje vernieuwing in het medialandschap kan blijkbaar geen kwaad. En ik ben best wel een LINDA fan maar ik moet toegeven dat &C er toch aardig fris en vernieuwend uitziet. Hoewel er wel minder diepgang aan te pas komt vergeleken bij LINDA sluiten de topics beter aan bij mijn leeftijd. Met een vleugje van Chantal’s droge humor in combinatie met een portie nieuw talent lijkt me dit toch een aardige succesformule van &C!

Zien we Chantal dan binnenkort als de nieuwe Linda?...