De traditionele televisiekijker die zich tijdens een spannende film door alle reclameblokken heen worstelt, is aan het uitsterven. Zodra de reclameblokken starten, halen zij andere beeldschermen tevoorschijn: mobieltjes, tablets, laptops... Steeds vaker is het zelfs zo, dat deze beeldschermen de televisie helemaal vervangen. En ik ben het levende bewijs: ik heb niet eens een TV.

Adidas is all in: maar alleen online

Vooral de jonge kijker wordt steeds zeldzamer in zijn soort. De jonge consument kijkt minder naar televisie en juist meer naar onder andere Netflix, Uitzending Gemist en YouTube. Met andere woorden, wie de jonge consument wil bereiken, zal dit vooral via online kanalen moeten doen. Dus waarom dan nog investeren in televisiereclames?  

Deze vraag stelde Adidas zichzelf waarschijnlijk ook. Haar doelgroep ís namelijk die jonge consument. Om hen te bereiken heeft Adidas een radicaal besluit genomen: vanaf nu richt zij zich alleen nog maar op digitale marketing. Oftewel, van Adidas zul je in de toekomst geen TV-reclames meer zien (als je daar überhaupt nog naar keek). Door te investeren in digitale marketing, hoopt Adidas haar online sales over vier jaar verviervoudigd(!) te hebben.

It is clear that the younger consumer engages with us predominantly over the mobile device. Digital engagement is key for us

Influence is power!

Klinkt goed! Maar hoe denken ze dat te gaan doen? Onder andere door gebruik te maken van influencer marketing. Adidas zet op social media bepaalde personen in, die invloed hebben op de emoties, de mening en het gedrag van haar doelgroep. Zo is Adidas vorige maand een samenwerking aangegaan met 25 vrouwelijke influencers.  Het doel van deze samenwerking is om de omzet van vrouwelijke sportkleding te verhogen. Het team influencers bestaat uit iconen als top tennisster Ana Ivanovic en DJ en model Hannah Bronfman. Mochten deze namen je nou niets zeggen, dan kan ik je alvast één ding verklappen: behalve ultieme #bodygoals, beschikken ze vaak ook over een knap gezicht en - niet geheel onbelangrijk - samen hebben ze miljoenen volgers.

Té radicaal? 

Over die digitale marketingstrategie wordt dus wel nagedacht bij Adidas. Toch heb ik nog steeds een beetje mijn bedenkingen. Is je geheel terugtrekken uit de televisie marketing niet een beetje té radicaal? Sportevenementen en -wedstrijden op televisie trekken bijvoorbeeld nog steeds een miljoenenpubliek. Hoewel we Adidas al lang niet meer zien als slechts een sportmerk, maar eerder als lifestylemerk, kan ik me niet voorstellen dat sportliefhebbers geen doelgroep meer voor hen vormen. Bovendien zijn er onderzoeken die aantonen dat vooral de combinatie tussen digitaal en tv het meest effectief is, met een hogere ROI van 60%. Of ze dus écht niet meer op televisie zullen verschijnen, is daarom nog maar de vraag...

De veranderende habitat... 

Toch kan het anno 2017 zeker geen kwaad om meer te investeren in digitale marketing. Want om terug te komen op de inleiding: de traditionele televisiekijker sterft niet uit, maar haar leefomgeving verandert. Haar natuurlijke habitat is niet langer voor de televisie, maar achter andere beeldschermen. En ja, een merk als Adidas moet daar zeker iets mee doen!