Ik (en namens mij ook mijn huisgenoten, thanks honeys!) heb in mijn leven al heel wat pakketjes in ontvangst mogen nemen. Nog niet zo lang geleden zagen bijna al die pakketjes er ongeveer hetzelfde uit: gewoon als kartonnen dozen. De meest kleine artikelen werden toen nog geleverd in het formaat verhuisdoos en mijn persoonlijke hoogtepunt was altijd het ploppen van het bubbeltjesplastic. Maar, lieve marketeers, die tijd ligt nu ver achter ons! Als bedrijf kun je je artikelen niet meer ‘zomaar’ in een doos stoppen en de lege ruimte opvullen met een beetje verpakte lucht. Het is goed om na te denken over je verpakking als marketingtool! 

Waarom? Peak-end rule!

Als wij aan een ervaring terugdenken, herinneren we deze ervaring op basis van twee momenten: de piek en het einde. Dit psychologische fenomeen staat bekend als de peak-end rule. Wie een goede customer experience wil creëren, moet er dus niet alleen voor zorgen dat er ergens tijdens de customer journey wordt gepiekt: het einde is minstens zo belangrijk. De verzendverpakking is (meestal) het laatste contactmoment tussen het bedrijf en de ontvanger, oftewel ‘the end’. Wanneer een consument later terugblikt op zijn ervaring bij jouw bedrijf, zal de verpakking dus erg van invloed zijn op zijn oordeel. En dus verdient die verpakking extra aandacht!

'Bodem, smaakt écht naar karton'

Duidelijk, geen saaie kartonnen dozen meer! Een aantal bedrijven weet dat gelukkig allang. Kijk bijvoorbeeld eens naar de pakketjes van Bol.com, Zalando en met name die van Coolblue. Ze zijn opvallend en erg herkenbaar. Coolblue laat daarnaast ook zien dat de verpakking kan worden ingezet als imagoversterkend middel. Teksten als ‘Bodem, smaakt écht naar karton’, doen mijn mondhoeken krullen. En laat dat nou net zijn waar Coolblue voor staat: ‘Alles voor een glimlach’.

De Nederlandse kledingketen Scotch & Soda bewijst daarnaast dat je met je verpakking zelfs je hele merkbeleving kunt overbrengen. In de winkels van Scotch & Soda staat merkbeleving  centraal. Over alles wordt nagedacht: de stijl van het personeel, de winkelinrichting, de muziekkeuze en zelfs de winkelgeur. Met een elegante zwarte doos, een factuur in gouden letters en vloeipapier dat ruikt naar de Scotch & Soda parfum, weet de kledingketen deze merkbeleving ook over te brengen op klanten die nooit in de fysieke winkel komen.

Pronken met jouw pakketje

Tot slot nog een bijkomend voordeel: een mooie of opvallende verpakking stimuleert social sharing. Uit onderzoek is gebleken dat zo’n 40% van de online shoppers foto’s deelt van een mooie verpakking. De pakketjes van de Amerikaanse kledingretailer Everlane zijn bijvoorbeeld erg populair op social media. Wanneer je kijkt naar de met zorg ingepakte kleding en het persoonlijke bedankkaartje, begrijp je misschien waarom. Laten we eerlijk zijn, is dit niet de meest eenvoudige manier van adverteren?

Genoeg redenen en manieren dus om te investeren in je verzendverpakking.  Zeker als je je realiseert dat maar liefst 93% van de Nederlanders vorig jaar online aankopen heeft gedaan. Bovendien blijft het aantal bestellingen dat zij doen flink toenemen (gelukkig, ik ben niet de enige). Met andere woorden: het wordt tijd om eens flink uit te pakken! Of eh... in te pakken?

 

Op dit moment is het MARUG Media Team op zoek naar nieuwe commissieleden! Heb je interesse? Stuur dan een mailtje met je motivatie en cv naar Maylen de Koning via intern@marug.nl.