Je kunt tegenwoordig niet meer scrollen op je tijdlijn van Facebook zonder dat je een ‘Deel, Like & Win’ actie tegenkomt. Alleen al om het feit dat ik mij erger aan Facebook-vrienden die nutteloze acties delen om een nieuw tuinhuis te winnen, zal ik nooit aan een dergelijke actie meedoen. En zie je ze winnen? Ho maar! Eerlijk? In de meeste gevallen verwacht ik dat de prijs er niet eens uit gaat. Daar gaat de prijs, én daar gaat mijn tijdlijn; ellende. Als je verder leest zal ik je duidelijk uitleggen waarom deze acties moeten stoppen; ook vanuit Marketing-perspectief voor bedrijven!

Je overtreedt de regels!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: je overtreedt de regels als je als bedrijf een ‘Deel, Like & Win’ actie creëert. Facebook wil deze acties niet zien en wil voorkomen dat mensen een vervuilde tijdlijn krijgen vol met promoties en winacties. Zij hebben hier dan ook erg strenge regels voor opgesteld, waarbij een pagina in het ergste geval zelfs kan worden verwijderd. Echter (of voor mij: helaas) worden deze regels niet consequent nageleefd in de praktijk.

Is dit je doelgroep?

Als bedrijf neem ik aan dat je veel volgers wilt krijgen, die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw dienst of service. Via Facebook probeer je hen bekend te maken met je merk, en hoop je in de toekomst een transactie te kunnen voltooien. Maar wie doen er mee aan deze winacties? Juist, alleen maar mensen die dit dagelijks doen. Zij zijn geen fans van jouw merk en en hebben echt geen interesse in jouw volgende ‘gewone’ post. Zij willen alleen maar winnen, hebben geen affiniteit met wat je doet en geven geen interactie of waardering. Andersom gezien zijn er bedrijven die aan de hand van de winacties deelnemers lokken, pagina-likes creëren, en op den duur de naam van de pagina veranderen. Als gebruiker heb je dan dus een pagina geliked die onbekend voor je is. Vals hè!?

Lange termijn?

Het levert dus nutteloze likes op, van volgers die niet echt geïnteresseerd zijn. Facebook heeft dit door en zorgt er met zijn algoritme voor dat de pagina minder belangrijk wordt. Deze volgers voeren namelijk geen actie meer uit op je pagina; een volgende post wordt niet geliked en er wordt nooit gereageerd. Zij zullen dan ook écht niet je potentiële klanten zijn. Is dit wat je wilt op de lange termijn? Nee toch?! Sterker nog, andere gebruikers (zoals ik!) ergeren zich aan deze content en rapporteren dit regelmatig als spam (oke, eerlijk, dat doe ik dan weer niet).

Wat dan wel?

Weg met die gelukszoekers! Het is tijd voor interactie met je volgers, waarbij de kwaliteit van je likes boven de kwantiteit gaat. Mensen moeten je posts liken en erop reageren, en niet alleen maar volger zijn. Zorg dus voor actuele content die past bij je doelgroep, waarbij foto’s en video’s zeker gebruikt mogen worden. Deel waardevolle tips en kennis die je in huis hebt, en geef er een eigen draai aan waarbij je zorgt voor herkenning en waar je zelfs kan vragen om feedback. Doe je dit vaak en goed genoeg? Dan zal je het meteen terug zien in je bereik! Laat dan ook zien dat je blij met je volgers bent, door ze kortingen te laten ontvangen of gratis events voor ze te organiseren. Geen tijd hiervoor? Gelukkig kun je nog altijd geld inzetten om je pagina te promoten waarbij je meteen je specifieke doelgroep kan specificeren. Maar als-je-blieft, hou op met de ‘Deel, Like & Win’ acties!