Na jaren van matige verkoopcijfers, die voornamelijk geproduceerd werden door voetbalhooligans bij de Scapino, zijn onder andere Champion en Fila terug. Ik vraag me af hoe merken zo’n grote imago verandering kunnen ondergaan. Hoe kan het dat de 90’s met alle bijbehorende merken weer zijn opgestaan uit de dood? En is dit ook mogelijk voor andere merken of producten? Belt iedereen straks weer met een Nokia? Of wisselen we allemaal binnen aanzienlijke tijd Facebook weer in voor Hyves?

Return of the 90’s

De 90’s zijn terug op allerlei vlakken in de samenleving. Steeds vaker hoor ik in de Negende mensen losgaan op ‘Rhythm is a Dancer’ of ‘Show Me Love’ van Robin S. Collectieve nostalgische gevoelens maakten de terugkeer mogelijk. Een moment waar een aantal merken gezamenlijk een mogelijke terugkeer zagen. Fila, Ellesse, Champion, Kappa en ook Reebok zijn sinds 20 jaar niet zo populair geweest. Gezamenlijk gingen zij in op een trend waarin de 90’s herleven en met succes. De merken hadden dit zonder elkaar niet kunnen doen, het gezamenlijk terugkeren leidde tot elkaar versterken.

Hoe wek je dode merken weer tot leven?

Naast de 90’s trend in de samenleving is er meer nodig om deze vergeten merken te laten herleven. Allereerst gingen exclusieve merken als Vetements en Off-White samenwerkingen aan met een aantal van deze merken. Daarnaast werd er gebruik gemaakt van nieuwe upcoming artiesten. HipHop en Rap blijven groeiende muziekstijlen in de wereld. Door de toonaangevende artiesten in deze wereld te sponsoren kwamen de merken snel onder de aandacht bij de juiste mensen. Onder andere Migos en A$AP Rocky werden gespot.

Ook mogelijk voor Nokia en Hyves?

Om terug te komen op de inleiding: dat Nokia op zichzelf dan terugkomt als een grote speler op de telefoonmarkt lijkt mij vanzelfsprekend onwaarschijnlijk. De telefoonmarkt draait om technologische snufjes waarin Nokia natuurlijk ver in achter loopt. Toch laten de 90’s kleding merken zien dat rentrees gebaseerd op nostalgische gevoelens in combinatie met de juiste aanpak succesvol kan zijn.

Zo probeert Hyves ook terug te komen onder de nieuwe naam www.hyven.nl. Waarbij de privacy schandalen rondom Facebook natuurlijk wel weer meewerken. Toch is ook bij deze markt de toetredingsbarrière een stuk hoger. Zou jij naar Hyves overstappen als al je vrienden op Facebook zijn?

What’s Next?

Met de juiste omstandigheden en hypes, liggen de kansen dus vooral op markten met lage toetredingsbarrières. Iets wat goed is om in het achterhoofd te houden voor de volgende trend. Ik ben benieuwd welk tijdperk we hierna gaan herleven. Gaan we over een paar jaar op rolschaatsen naar de Negende om de 80’s te herleven? Denkend daaraan ben ik voorlopig nog wel even tevreden met hakken op Paul Elstak en een Fila shirt aan …