Ieder jaar eind Augustus vindt hét festival van het jaar plaats: Tomorrowland. Jaarlijks leggen festivalgangers van over de hele wereld honderden (en soms zelfs duizenden) euro’s neer voor een ticket dat toegang geeft tot dit magische gebeuren. Jaar na jaar is het festival binnen enkele minuten uitverkocht en betreden 400.000 mensen het festivalterrein. Tomorrowland is op z’n zachts uitgedrukt razend populair: er zijn ontzettend veel festivals met een soortgelijke line-up die ook plaatsvinden op mooie locaties. De vraag is: waarom zijn we met z’n allen bereid om zoveel te betalen voor een paar dagen op een festival? Hoe heeft het marketingteam van Tomorrowland dat voor elkaar gekregen? 

Om te beginnen positioneert Tomorrowland zich niet zomaar als een willekeurig dancefestival, het festival levert je namelijk een unieke ervaring en verkoopt zichzelf als een droom. Dit valt alleen al te zien aan de camping waar veel gasten tijdens het festival verblijven. Deze camping is namelijk niet zomaar een camping maar een ‘dreamville’, een heus dorp met winkels, kappers, supermarkten etc. je kunt het zo gek niet bedenken en het is te vinden in het ‘dorp’. De geoliede marketingmachine achter dit festival heeft oog voor detail, maakt gebruik van constante innovatie en ze spelen perfect in op de behoefte van de doelgroep zodat de bezoekers van de ene verbazing in de andere vallen! Alle zintuigen worden geprikkeld en alles draait om details en beleving. Overal is aan gedacht en niets is aan het toeval overgelaten. Ook de kaartjes die je toegang geven tot het festival zijn ongelofelijk, ze worden in een sprookjesachtig doosje met een bijpassend sleuteltje bij je thuis afgeleverd! Deze speciale aanpak maakt het dat de festivalgangers alles massaal op social media gaan delen waardoor de thuisblijvers enorm getriggerd worden om volgend jaar ook als een gek achter tickets aan te gaan.

De marketingstrategie van Tomorrowland is het best te vergelijken met die van Apple. Tomorrowland zorgt ervoor dat de media en pers naar hén toekomt en niet andersom, dit doen ze door een gevoel van schaarste en exclusiviteit te creëren. De truc is om je eigen product tot een nieuwsfeit te verheffen zonder te investeren in communicatie. En dat is dus precies wat Tomorrowland zo fantastisch doet: de media gaan al speculeren voordat het event zelf al informatie naar buiten heeft gebracht.

The key tot succes voor Tomorrowland: alles tot in de kleinste details uitwerken en mensen hun droom laten beleven. Dat maakt Tomorrowland een fantastisch en zeer succesvol festival.