Aan het begin van mijn tienerjaren deed ik in mijn vrije tijd nog aan televisie kijken, of speelde ik buiten. Met de opkomst van het internet veranderde dit. Niet langer dagen in de bibliotheek zitten te zwoegen voor een spreekbeurt, tegenwoordig kan Wikipedia je even veel vertellen. Ikzelf ben van de MSN en Hyves generatie. Toch mocht ik niet langer dan 1 uur per dag op de computer. Achteraf was dit de tijd, waarin alles veranderde.

Tegenwoordig groeien de tieners op in een omgeving waarin het normaal is om 24/7 “online” te zijn. Kijk maar eens om je heen en het zal je niet ontkomen zijn dat de man tegenover je even op Facebook zit zijn tijdlijn te checken of de mevrouw 3 meter bij je vandaan even op Instagram zit te kijken wat haar favoriete celebrities aan het doen zijn. Het is de normaalste zaak van de wereld geworden. Vandaag de dag zie je al 10 jarige kinderen rondlopen met hun iPhone te whatsappen en te Facebooken. We hadden ons dit 10 jaar geleden niet voor kunnen stellen dat het leven van  tieners er tegenwoordig zo uit zou zien. De hamvraag van vandaag de dag is dan ook, wat drijft deze tieners in het leven? Wat trekt hun aandacht en hoe zou je deze tieners, die toch echt ooit onze toekomst worden, kunnen strikken voor jouw merk? Kortom, hoe weet je ze als merk te bereiken?

 

Als eerste is het belangrijk om te begrijpen wat er precies is veranderd tussen de tieners van toen en nu. Buiten de tijd die de tieners van nu op school en hun hobby’s doorbrengen, besteden ze hun tijd aan internet. Het gebruik van Whatsapp scoort hierbij het hoogst, maar ook social media zoals Facebook, Twitter en Instagram doen het goed. De meeste dataverkeer vindt plaats tussen 18.00 en 21.00 uur ’s avonds, waar de tieners vroeger nog televisie keken. De tieners vallen letterlijk met hun mobiel in de hand in slaap. Hieruit blijkt dat merken vooral ’s avonds hun slag zouden kunnen slaan om zo veel mogelijk tieners te bereiken. Ook het weekend is een moment waarop veel tieners op social media te vinden zijn. Denk hierbij dat de tieners early adopters zijn, dus vaak trendzetters. Als je hun aandacht hebt, ben je binnen.

Dat merken hun slag moeten slaan op social media is geen nieuws. Door je te onderscheiden van de rest moet je op een leuke en speelse manier de aandacht weten te trekken en nieuwsgierigheid oproepen. De tieners vinden merken vaak leuk en stoer, maar hebben vaak geen geld om dit merk te kopen. Wel effectief zijn producten waarbij deze de status van de tieners kunnen verhogen. Denk aan Iphones, Nike Air Max, en bijvoorbeeld G-Star. Wat deze merken hebben gedaan is op een slimme manier doelgroep weten te bereiken. Heb je een luxe product wat voor tieners te hoog gegrepen is, ga je tijd dan niet verdoen door ze te triggeren via social media. Maar heb je een product die de tieners een bepaalde status kunnen geven, dan kan social media wel eens de oplossing zijn.

Social media wordt veelal gebruikt om tieners nieuwe dingen te laten ontdekken. Uit onderzoek van NewCom blijkt dat vooral Instagram en Facebook het hier goed doen (62%). Het is zelfs gebleken dat 85% van de mensen die hebben het merk hebben volgen op Facebook, daadwerkelijk in staat zijn het merk te kopen en zelfs 60% kan worden gezien als promotor. Zorg ervoor dat het aantrekkelijk wordt om de Facebookpagina te volgen en zorg er voor dat het aantrekkelijk blijft deze te volgen. Goede manier om dit te doen zijn om de tieners te verbinden. Organiseer evenementen via Facebook waarbij je de tieners actief maakt voor je bedrijf. NikeWoman heeft hier een goede slag mee geslagen. Door op een slimme manier de doelgroep alleen op de sportieve dames onder ons te richten en daarvoor een zogenoemde “ladiesrun” te organiseren is de omzet van damesschoenen aanzienlijk verhoogd. Via https://www.facebook.com/NikeWomenNederland hielt NikeWoman de dames op de hoogte van het evenement en lieten ze tevens aanbiedingen op damesschoenen zien. Grijp je kans!

 

Voor tieners is het maar al te belangrijk hoe andere mensen over hun denken. Zo kopen de tieners vaak iets waarvan ze zeker weten dat het “trendy” of “hip” gevonden gaat worden. Posts en likes van vrienden op social media hebben hier belangrijke invloed op. Andere invloeden komen van celebrities. Belangrijke mensen op het gebied van mode laten graag op Social Media zien wat zij denken dat hip is. Denk hierbij ook aan de vele bloggers en vloggers in onder andere de modewereld. Probeer als merk deze personen te bereiken en voor je het weet is jouw merk het nieuwe “trendy”.

Het is natuurlijk maar afwachten in hoeverre de merken effectief hun slag kunnen slaan op social media. Velen is het al gelukt, maar echt “the one way to do it” is nog niet bekend. Verandering is niet altijd slecht en de praktijk heeft al laten blijken dat er genoeg mogelijkheden zijn hierop te anticiperen. En maak van de tieners je beste vriend!