Natuurlijk kan ook de MARUG er niet omheen dat Apple wederom ‘revolutionairy’ en ‘better than ever’ producten heeft gepresenteerd op de keynote dinsdagavond. De Amerikaanse stijl van presenteren en de heerlijke marketingtermen slingeren veelvuldig in het rond en het bedrijf maakt dan ook een ware show van zijn aankondigingen. Naast al deze dramatiek werden er natuurlijk ook enkele nieuwe producten aangekondigd.

 

Voornaamste verrassing was het door Tim Cook –van Steve Jobs afgekeken- ‘One more thing’, waarna de Apple Watch werd onthuld. Het nieuwe slimme horloge van Apple is een langverwachte aanvulling op het assortiment van het bedrijf en zal voor veel fans een welkome aanwinst zijn. Waar Apple al goed was in gebruikers afhankelijk maken van haar product, de zogenoemde customer lock-in, versterkt de Apple Watch het ecosysteem van Apple nog meer. Wie een Apple Watch koopt, heeft figuurlijk gezegd een handboei om de arm welke hem of haar bindt aan het merk.

Is de Apple Watch daadwerkelijk zo vernieuwend als Apple CEO Tim Cook ons influistert? Smartwatches waren immers al op de markt en zelfs Apple noemt zichzelf ‘goede volgers’ in de presentatie. De Pebble en daarna Samsung Gear waren de werkelijke pioniers wat betreft smartwatches. Echter waarbij zij een vrij basis product maakten, een vierkant scherm met een bandje erom, probeert Apple door middel van verschillende uitvoeringen en soorten bandjes een persoonlijke touch te geven aan het product. Hiermee komt het bedrijf verschillende consumentengroepen tegemoet; zo is er een Apple Watch voor mannen met een zwart stoer uiterlijk of metalen band, een roze of gouden versie voor vrouwen en een stevige versie voor sporters.

 

Wearables, draagbare ‘computertjes’, zijn tegenwoordig vooral te kenmerken als hype. Waarbij eerst werd geprobeerd zoveel mogelijk verschillende producten in onze smartphone te stoppen, lijkt er nu weer een divergerende ontwikkeling gaande te zijn waarbij het weer hip wordt om met een tal van verschillende devices rond te lopen. Stel je eens voor wat de mogelijkheden zijn, straks lopen we met een ‘smart’-ring waarvoor eerst de vingernagel puntvormig geslepen moet worden voordat deze überhaupt bedienbaar is. Natuurlijk is het slimme horloge geen ‘gloednieuwe teleurstelling’ zoals de Speld het beticht, maar de revoluties zoals Steve Jobs deze teweeg heeft kunnen brengen zal dit zeker niet evenaren.

Dit doet de vraag rijzen of Tim Cook de innovatieve capaciteit heeft om het bedrijf weer pionier te maken in elektronicaland. Waar Messi voor FC Barcelona de creatieve genie is, mist Apple eigenlijk zijn eigen Messi. Tegenwoordig gaan snel groeiende start-ups ervandoor met de nieuwe innovaties en lopen de gevestigde technologiereuzen er in een drafje erachteraan. Denk bijvoorbeeld aan de virtual reality-bril van Oculus (nu overgenomen door Facebook), of de slimme thermostaat van Nest (nu overgenomen door Google). Deze talentvolle start-ups worden gekocht voor groot geld door multinationals om innovatief te blijven. Misschien heeft Apple ook een dergelijke miljardentransfer nodig om hun nieuwe Messi binnen te halen. Het kapitaal is in ieder geval beschikbaar, Apple heeft ongeveer 100 miljard op de bank staan welke zij vrij kunnen besteden.

Zal de Apple Watch daadwerkelijk een succes worden? Het is een kwalitatief goed product met het kenmerkende Apple design en de bijbehorende marketing strategie, nu ligt de bal echter bij de consument. Is de toegevoegde waarde van het product daadwerkelijk genoeg om over het enigszins hoge prijskaartje van ±350 euro te kunnen stappen, of bloedt dit nieuwe polsklokje van Apple een eenzame dood. Dat is iets wat de tijd zal leren.