Het is je vast niet ontgaan, vandaag is het Black Friday! De dag na Thanksgiving rent heel Amerika naar de winkels om van hoge kortingen te kunnen profiteren. Nergens ter wereld wordt er binnen 24 uur zoveel uitgegeven als de Amerikanen doen tijdens Black Friday. Veel winkels openen al om 05.00 uur hun deuren, om deze pas tegen middernacht weer te sluiten. Klanten die met een slaapzak voor de deur liggen, zijn geen uitzondering. Deze Amerikaanse hysterie is voor ons, nuchtere Nederlanders, misschien een beetje overdreven. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat we dol zijn op korting! De afgelopen dagen liep mijn inbox vol met Black Friday acties. Nederlandse marketeers pakken dit jaar groots uit tijdens Black Friday. Maar Black Friday in Nederland, werkt dat eigenlijk wel?

Steeds populairder

Google Trends laat zien dat de interesse vanuit de Nederlandse consumenten in Black Friday duidelijk is toegenomen. Voorheen werd er nog nauwelijks gegoogled op de zoekterm ‘Black Friday’, maar vorig jaar is daar plotseling verandering in gekomen. En hoewel er toen vooral nog werd gezocht naar de betekenis van deze dag, zijn consumenten dit jaar gericht aan het zoeken naar specifieke aanbiedingen en acties. De consument ziet Black Friday in Nederland dus wel zitten!

Nederlandse retailers hebben dit goed opgemerkt. Terwijl er in 2014 nog maar 2 winkels stuntten rondom Black Friday, waren dat er vorig jaar al 35. Naar verwachting zal dat aantal zich dit jaar gaan verdubbelen. En terecht, want de acties lijken succesvol. Vorig jaar is het aantal verkopen in Nederland tijdens Black Friday toegenomen met 120% ten opzichte van het jaar daarvoor. Wie het aantal verkopen tijdens Black Friday van vorig jaar vergelijkt met een ‘normale’ vrijdag, ziet zelfs een toename van 194%. Black Friday lijkt dus ook voor Nederlandse retailers de uitgelezen kans om hun omzet een boost te geven.

Online koopjesjagen

Maar in tegenstelling tot in veel Amerikaanse staten, is Black Friday voor de Nederlandse consument geen vrije dag. Je kunt je daarom afvragen of Black Friday hier wel ooit zo’n succes kan worden als in Amerika. Het lijkt nu namelijk niet waarschijnlijk dat mensen zich massaal naar de winkels zullen begeven. Maar aan de andere kant, anno 2016 hoeven we helemaal geen fysieke winkel te bezoeken om onze slag te slaan. Online winkelen, kunnen we immers overal. We zien dan ook dat Black Friday zich steeds meer online afspeelt. De Black Friday van 2014 schreef zelfs geschiedenis door voor het eerst online succesvoller te zijn dan offline.

Traditiegetrouw is het echter zo dat pas ná Black Friday het online koopjesjagen begint. Na het weekend volgt namelijk Cyber Monday, de dag waarop winkels online voor de laatste keer grote kortingen geven. Maar in Nederland zien we dat veel winkelketens de Black Friday-acties het hele weekend aanhouden, zowel online als offline. Het verschil tussen Black Friday en Cyber Monday wordt hiermee kleiner. Het weekend na Thanksgiving begint daarom eerder een lang koopjesweekend te worden, met de eerste kortingen op donderdagavond en de laatste op maandag. 

It's all about timing

Je kunt je afvragen of Black Friday zich wel op het juiste moment aandient voor de Nederlandse markt. Nederland viert begin december immers ook nog Sinterklaas, dus zijn wij niet sowieso al van plan om geld uit te geven? Marketingdeskundige Paul Moers lijkt een goed punt te maken, wanneer hij zegt dat een dergelijke actie bijvoorbeeld beter in januari gehouden kan worden, omdat de consument in december toch wel spullen koopt. 

Anderen spreken juist van een goede timing. Zij zien het als een kans om de koopjesjager te verleiden en de omzet te verhogen. Koopjesjagers hebben we in Nederland genoeg: maarliefst 85% van de Nederlanders houdt tijdens het shoppen rekening met korting. Bovendien zijn de kortingen rondom Black Friday maar van korte duur en consumenten zijn erg gevoelig voor schaarste. Acties als ‘alleen vandaag geldig’ kunnen soms net het extra zetje zijn, dat de consument nodig heeft om tot een aankoop over te gaan. Vooral als het gaat om persoonlijke aankopen, want de decembermaand is al duur genoeg. Daarnaast blijkt uit AdWords onderzoek dat consumenten steeds vaker last minute aankopen doen, voor zowel Kerst als Sinterklaas. Omdat Black Friday vlak voor pakjesavond valt, is dit een mooie kans om hun omzet flink te laten stijgen. 

Nu of nooit!

Persoonlijk zal ik de Drie Dwaze Dagen bij de Bijenkorf en het Prijzencircus van de V&D nooit gaan missen. Al dat haren trekken, rennen en krijsen is niets voor mij. Maar tijdens Black Friday is het ook online één groot kortingsfeest! En terwijl ik dit schrijf, vliegt de ene naar de andere Black Friday reclame me om de oren. Ik sta op het punt om me over te geven aan de druk van het nu-of-nooit aanbod. Zou DUO al uitbetaald hebben?

Voor iedereen die denkt dat ik de Amerikaanse Black Friday gekte heb overdreven, volgt hier nog even een kleine sfeerimpressie.