Misschien was het je al opgevallen, maar steeds meer Nederlanders zijn begonnen met het omgooien van hun levensstijl door regelmatig te sporten en gezonder te eten. Sommigen pakken het net even iets serieuzer aan en maken iedere zondag netjes een voorraadje met bakjes met gezond eten voor de hele week. En dan heb je ook nog een groep fitgirls (en boys) die al deze voorbereidingen, de trainingen en de resultaten deelt in een blog. Volgens de bloggers zelf werkt dit vooral erg motiverend, maar de gesponsorde posts en gratis producten spelen wellicht ook een rol bij het bijhouden van zo’n openbaar dagboek. Maar hoe werkt dit en wat zijn de voordelen voor de sponsor?

14195529405_52c274016b_o.jpg

Influencer marketing

Influencer marketing is geen nieuw begrip in de marketingwereld. Hierbij wordt een invloedrijk persoon gebruikt om een boodschap over te brengen aan de consument. Omdat we dagelijks overspoeld worden met een groot aantal advertenties, zijn we steeds sceptischer geworden over reclames en zijn we minder snel overtuigd om het product daadwerkelijk te kopen. Wanneer een goede vriend of familielid een product aanraadt, zijn we daarentegen veel sneller geneigd om dit wel te vertrouwen. Een bekend voorbeeld van influencer marketing is het gebruiken van celebrities en tv-persoonlijkheden in reclames om een product aan te prijzen. Maar aangezien we ook daar al vrij sceptisch over zijn geworden (denk even aan de Basic-Fit-reclame met Tatjana Simic), is er met de opkomst van social media een heel nieuw soort influencer geïntroduceerd: de blogger.

Laten we even teruggaan naar het voorbeeld van de fitgirl. Deze blogs zijn vaak erg persoonlijk en de blogger wordt door lezers vaak beschouwd als een soort vriendin of grote zus die vertelt waar ze mee bezig is en handige tips en advies geeft. Bloggers delen bijvoorbeeld vaak recepten of vertellen over (sport)producten die ze zouden aanraden. Omdat de vorm van de blogposts niet hoeft te veranderen wanneer deze gesponsord is, omdat de blogger deze vaak zelf schrijft, valt het voor de lezer minder op dat het in feite gewoon om een advertentie gaat. Daarnaast wordt de lezer veel sneller beïnvloed om het product daadwerkelijk te kopen. Dit komt omdat hij/zij eerder geneigd is om dit ‘advies’ te vertrouwen. Dit maakt de blogs een perfect marketingkanaal, vooral om jongere doelgroepen mee te bereiken.

Wat levert het op voor de sponsor?

Volgens Marketingfacts kun je influencer marketing het best inzetten wanneer je als merk naamsbekendheid wilt genereren, engagement wilt creëren, de lancering van een nieuw product groots wil introduceren, of social mediakanalen wilt promoten. Daarbij is het voordeel dat je door je te richten op de juiste blogs, precies de juiste doelgroep kunt benaderen. Zo gebruikte het luxe sportkledingmerk “Jogha” sportieve bloggers in haar campagne om het merk te introduceren. Daarnaast kregen alle bloggers een aantal kledingstukken mee naar huis en iedereen schreef een aantal blogjes over het merk en de producten. Hierdoor kon Jogha in zeer korte tijd een heel groot deel van haar doelgroep bereiken en mede hierdoor was de eerste kledinglijn een enorm succes.

Wat levert het op voor de blogger?

Als beginnende blogger kun je uiteraard verwachten dat je geen volwaardig inkomen zal verdienen. Maar via Google Adsense kun je een zakcentje bijverdienen met het plaatsen van advertenties in de vorm van banners. Naarmate het aantal volgers toeneemt zal de blog uiteindelijk meer geld opleveren, aangezien Adsense geld uitkeert op basis van het aantal clicks en views. Ook geschreven advertorials leveren meer op wanneer de blog meer exposure heeft. Wat full-time bloggers daadwerkelijk verdienen is onduidelijk en varieert sterk, maar wat opvalt is dat ze steeds vaker samenwerkingen aangaan met sportmerken en andere bedrijven in de vorm van advertorials, events of promotieactiviteiten. Daarnaast beginnen ze vaak eigen webshops, schrijven ze freelance voor andere media of organiseren ze zelf events voor hun volgers. Kortom, van af en toe bloggen alleen zul je waarschijnlijk niet stinkend rijk worden.

Maaaar, uiteindelijk gaat het natuurlijk niet alleen om geld, verbeterde schrijf- en fotografeerskills zijn natuurlijk ook niet verkeerd. En dat kan ook bij MARUG! Lijkt blogs schrijven of designen jou nou ook hartstikke leuk? Het Media Team is op zoek naar nieuwe commissieleden! Heb je interesse? Stuur dan een mailtje met je motivatie en CV naar Renee Boukens via inter@marug.nl.

Bron: @ex_texts