Daar sta je dan. Bijna afgestudeerd. Prima cijfertjes op je diploma. Daarnaast een mooi lijstje met extracurriculaire activiteiten die laten zien dat jij niet hebt stilgezeten de afgelopen jaren. Al die mooie ervaringen zet je netjes op een A4’tje, en met dit cv onder je arm kom je trots aan bij je eerste potentiële werkgever. En wat blijkt? Jouw cv is precies hetzelfde als dat van honderd anderen.

Hoe dan?

Tja, we zijn blijkbaar niet zo uniek als we denken. Jammer. Om je toch een beetje vooruit te helpen in het creëren van jouw personal brand: hier zijn een paar tips waarmee je die eerste potentiële werkgever meteen omver kunt blazen.

Definieer je kwaliteiten

Personal branding is in feite een representatie van wie je bent en wat jij te bieden hebt aan je publiek. Dit publiek kan een potentiële werkgever zijn of een bepaalde doelgroep zoals een klantsegment. De eerste stap in het creëren van je eigen brand is daarom het definiëren van je kernkwaliteiten. Deze kwaliteiten zijn bijvoorbeeld de dingen waar je goed in bent, waar je energie van krijgt of waarmee jij je onderscheidt van anderen.

“Legen - wait for it - dary” is een perfect voorbeeld van een kwaliteit die bijdraagt aan Barney Stinson’s personal brand. Oké, legendary is misschien geen unieke, professionele kwaliteit, maar de manier waarop hij het brengt is best uhm… legendarisch. Dus vind je het moeilijk om je kwaliteiten te definiëren? De drie sterke punten die je normaal gesproken noemt bij een sollicitatiegesprek zijn prima, zolang je ze weet te brengen op een manier die jou uniek maakt.

Z01PJTyKqRwO9yO8SOIuTw_oNCEKvBoE1ZpbUBNM

Creëer eenheid

Goed, je hebt je kernkwaliteiten op een rijtje. Nu is het tijd om deze te gaan overbrengen aan je publiek. Herhaling is hierbij ontzettend belangrijk. Om dat te bereiken moet je er zeker van zijn dat je hetzelfde uitstraalt op ieder online kanaal. Ik weet dat ik nu een open deur intrap, maar check je Facebook, Google jezelf en verwijder je Twitter-account van 5 jaar geleden. Dat jij toen geen zin had in Wiskunde, hoeft je toekomstige werkgever niet te weten. Zeker niet als je net je analytische vaardigheden en doorzettingsvermogen als skills op je LinkedIn hebt gezet.

als 1 oefening van wiskunde niet lukt krijg ik echt al een mental breakdown, i'm so weak

— Irene (@BeaufaysIrene) 3 december 2016

Verbaliseer

Nu de basis is gelegd, is het tijd om ook offline je brand te promoten. Een elevator pitch is hierbij erg geschikt. Een elevator pitch is een korte overtuigende speech die niet langer mag duren dan een kort ritje in de lift. Bij een goede pitch heb jij na zo’n 30 seconden - wanneer de lift beneden is - je gesprekspartner overtuigd dat jij helemaal de shit bent. Focus hierbij vooral op kwaliteiten die je zojuist hebt gedefinieerd als ‘energizing’. Hiermee laat je de beste indruk achter.

Visualiseer

Heb jij als marketingstudent inmiddels je design- en filmskills up-to-date? Dan is het tijd voor een bazen-cv. Een wit A4’tje met de vier standaard kopjes is zo 1995. Als een echte millennial ga je tegenwoordige all out met Photoshop, InDesign en je spiegelreflexcamera. Mocht je nog wat inspiratie nodig hebben, hier zijn een aantal creatieve cv’s waarmee je prima voor de dag kunt komen:

1 - Een doos met bonbons

Een 8 op je master en 10 extracurriculaire activiteiten? Nee, Rob Jervis weet wat vrouwen écht willen. You just got yourself a job, Rob!

kF7OWzvVG0nE5Op0Uj8nYHP7MVI3eEmBnS3WTkiH

2 - Je Facebook pagina

Wat is een betere plek om je personal brand te tentoonstellen dan op je eigen Facebook pagina? Tip: check eerst wel even of die ene beschamende foto uit 2012 niet openbaar te bekijken is.

ITUXVL-oscCA-a9qSvUyCD9f1OBkKDaMHW-qoxE0

3 - Een melkpak

Dit is vooral erg leuk als je wilt solliciteren bij FrieslandCampina, maar ook in andere gevallen zeker een concept om over na te denken.

3QB1WQ0N9AbSfYo2KovJPMR5_rLbzPefcUZvhHGA

4 - Barney Stinson’s awesome video resume

Zoals Barney Stinson ooit zei: “To succeed you have to stop being ordinary and be legen - wait for it - dary.” En als je het mij vraagt is het ook zijn cv dat in deze blog de kroon spant. Als je dit kunt overtreffen, ben je wat mij betreft de eindbaas van personal branding.