Afgelopen week was het MARUG.nl Sustainability week en zochten we alles voor je uit over wat sustainability met marketing te maken heeft. Vandaag blikken we nog één keer terug op deze succesvolle week en beantwoorden we ook een klein beetje de vraag: is sustainability nu een care-taker of money-maker?

Het startschot werd gegeven door de openingsvideo, waarin we studenten de belangrijke vraag stelden wat sustainability nu eigenlijk was. Dat leverde een aantal grappige resultaten op, bekijk de video hieronder!

Een officiële term voor sustainability is: ‘Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen’. Maar om echt te begrijpen wat dit onderwerp voor bedrijven betekent, moet je kijken naar wat ze naar buiten communiceren. Bekijk hier de sustainability infographic

De student werd ook onder de loep genomen tijdens de MARUG.nl voedseltest. We zochten voor je uit wat studenten vinden van biologisch voedsel en of ze het eigenlijk wel herkenden... Bekijk hier de voedseltest en lees over de mythes rond biologisch voedsel. Naast vragen stellen aan studenten, hadden we natuurlijk ook een aantal tips voor je om zelf sustainable te worden.

Nu weer terug naar de wondere wereld van de bedrijven. Doen ze aan sustainability omdat ze oprecht iets aan de aarde willen doen of doen ze het omdat er druk komt vanuit de samenleving? En zijn er ook mogelijkheden om er geld mee te verdienen? We gingen langs bij groene start-ups in Groningen en hadden interviews met StorkAir, Darpdecade en de Green Office van de RUG! Naast de nog jonge Groningse bedrijven werd ook het grote Starbucks eens beter bekeken. Het logo mag dan wel groen zijn, maar is het bedrijf dat ook? Het antwoord op onze vraag, care-taker or money-maker, begon hier al een klein beetje vorm te krijgen. We zagen dat grote bedrijven zich wel in het verantwoord ondernemen storten, maar dat het juist de jonge en kleine bedrijven waren die ‘groen zijn’ ook om konden zetten in profijtelijke verdienmodellen. Dat werd nogmaals bevestigd in de blog over nieuwe groene innovaties die volgens ons veel potentie hadden.

Toch is het niet altijd zo dat alleen de startups het ‘groen zijn’ om kunnen zetten in verdienmodellen. MARUG.nl sprak met KLM , TomTom en Eneco over hun acties en kansen in een wereld waar sustainability een steeds grotere rol gaat spelen. We zagen meermaals dat bedrijven een omslag aan het maken zijn in hoe zij omgaan met sustainability. Uit de interviews bleek dat er steeds meer de realisatie komt dat het behouden van de aarde en een gezonde samenwerking met de samenleving niet alleen een zorg is, maar ook potentie heeft.

Hoewel sommige bedrijven dus nog stappen te maken hebben, zien we wel een algemene trend in meerdere industrieën ontstaan: sustainability is niet alleen een care-taker, maar wordt ook steeds meer een money-maker!

Heb jij al ideeën voor een volgende themaweek? Wil je dat we alles voor je uitzoeken over een bepaald onderwerp? Laat het ons weten via mediateam.marug@gmail.com