Een week geleden bracht de Britse band Coldplay haar nieuwe single ‘Midnight’ uit. De track die snel aan populariteit wint kan op zijn minst een experimentele stijlbreuk genoemd worden. De plaat doet denken aan de stijl van hedendaagse, minimalistische hitjes in het EDM (Electronic Dance Music) genre, maar dan met het melancholische sausje erover dat zo typerend is voor Coldplay. De bijbehorende clip met haar Blair Witch Project-achtige beelden doet daarnaast ook nog denken aan een heftige trip, dus je zou gerust kunnen concluderen dat het oerdegelijke bandje met dit verwonderlijke experiment tegenwoordig aan de geestverruimende middelen zit.

bron: vogue.it

Komende maanden zal de marketingafdeling van Coldplay zich naar verwachting intensief bezighouden met het eveneens  eigentijdse drip-feed marketing

In hoeverre het nieuwe nummer van experimentele aard is kan echter worden betwist. De band die in het verleden speculeerde om het bijltje er bij neer te leggen en iets meer dan een jaar terug verkondigde om minstens drie jaar niet op te treden, lijkt zich namelijk ‘ineens’ bedacht te hebben. Sinds twee dagen is het nieuws naar buiten gebracht dat het nieuwe album genaamd ‘Ghost Stories’ dit jaar uitkomt op 19 mei. Leuke marketingtruc is dat; dreigen met het zogenaamde einde van een bandje om zo de aandacht te trekken en de verkoop op te stuwen. Hoe dan ook: dit eerste bekendgemaakte nummer kan nog wel eens de nieuwe, eigentijdse sound van Coldplay aankondigen dat terug is te horen op het nieuwe album.  Komende maanden zal de marketingafdeling van Coldplay zich naar verwachting intensief bezighouden met het eveneens eigentijdse drip-feed marketing (oftewel een kleine hype opbouwen door steeds kleine beetjes informatie los te laten).

Coldplay vernieuwd ook wat betreft optredens: Gedurende de Mylo Xyloto tour werkte de band samen met een vibratorfabrikant

bron: wordpress.com

Hoewel Coldplay nogal degelijk te boek staat, is de band de laatste jaren zeker vernieuwend geweest wat betreft haar muziekstijl. De herkenbare ‘Coldplay’ sound is altijd gebleven, maar we hebben de band al leren kennen met een paar leuke twists. Onlangs had de band bijvoorbeeld een intermezzo met het filmische nummer ‘Atlas’ voor deel twee van The Hunger Games. Het nieuwste album Mylo Xyloto is vergeleken met haar voorgangers ook een stuk vrolijker, sneller en meer electronisch. Ook op het album Viva La Vida presenteerde de band al een heel uniek geluid vergeleken hun voorgaande albums. Daarnaast werd er met nummers als ‘Princess of China’ en ‘Homecoming’ op unieke wijze samengewerkt met andere grote namen uit de pop- en hiphop industrie (Rihanna en Kanye West). Coldplay vernieuwd ook wat betreft optredens: gedurende de Mylo Xyloto tour werkte de band samen met een vibratorfabrikant.

Allemaal leuk en aardig, maar je moet ook echt niet te lang achter elkaar luisteren naar het melancholische gejengel van het indie-bandje

Misschien wel ’s werelds meest bekende, hedendaagse band slaat dus een nieuwe weg in. Meer elektronische geluiden en minder Coldplay zang lijken het devies. Allemaal leuk en aardig, maar je moet ook echt niet te lang achter elkaar luisteren naar het melancholische gejengel van het indie-bandje. Laten we hopen dat de andere tracks op het album daadwerkelijk wat meer lijken op de zomerse minimal EDM deuntjes waar ‘wij studenten’ allemaal zo van houden. Met een licht herkenbare Coldplay sound, uiteraard.

bron cover:wordpress.com