Een avondje 30 seconds met mijn huisgenoten gaat er altijd fanatiek aan toe. De frustraties lopen hoog op wanneer de één zijn o zo duidelijke omschrijving toch niet duidelijk genoeg blijkt te zijn. Maar bij: ‘Staat bijna altijd bovenaan in de Top2000!’, wordt er resoluut ‘Queen!’ gebruld. Ja, met de Top2000 zijn we allemaal bekend. Toch is dat best vreemd. Ik weet namelijk zeker dat geen van mijn huisgenoten normaal gesproken naar Radio 2 luistert. Behalve in december, want dan schakelt Nederland massaal over naar de Top2000. En met massaal bedoel ik dan ook echt massaal: vorig jaar luisterde er maarliefst 10 miljoen mensen. Met een naamsbekendheid van 95% heeft NPO Radio 2 een ijzersterk merk in handen. Dit maakt de Top2000 behalve een succesvol radio-evenement ook een interessant marketingfenomeen. Want wat maakt deze ‘lijst der lijsten’ nou zo anders dan alle andere hitlijsten?

Herinneringen, verhalen en nostalgie

Het oorspronkelijke idee was om in 1999 een lijst samen te stellen met nummers die luisteraars mee wilden nemen naar het nieuwe millennium. De luisteraar werd dus eigenlijk de vraag gesteld welke nummers voor hem of haar een speciale betekenis hebben. Het is namelijk gebleken dat veel mensen herinneringen koppelen aan muziek. Dit kunnen herinneringen zijn als je eerste liefde, het verlies van een dierbare of de geboorte van je eerste kind. Dit lijkt individueel, maar het is vaak collectief. Muziek roept namelijk bij verschillende mensen, dezelfde emoties op. Zo stond Imagine van John Lennon vorig jaar ineens bovenaan omdat dit nummer, na de aanslagen in Parijs, een collectief symbool voor hoop vormde. In tegenstelling tot bij bijvoorbeeld Qmusic’s Q-Top 1000 of Skyradio’s We Love The Summer Top 500, gaat het er bij de Top2000 dus niet om welke nummers het meest populair of commercieel het meest succesvol zijn. Het draait juist om de herinneringen, de verhalen en de nostalgie.

Muziek verbindt

Wat ook meespeelt in het succes, is dat de lijst leeft onder zowel jong als oud. Radio 2 weet met de Top2000 generaties met elkaar te verbinden. Er zijn maar weinig lijsten waarin je Jacques Brel, Beyoncé en Guns N’ Roses achter elkaar voorbij hoort komen. Hierdoor trekt de Top2000 een veel grotere doelgroep aan dan andere hitlijsten. Voorheen speelde de Top2000 vooral onder een wat ouder publiek, maar de laatste jaren neemt het aantal jonge stemmers toe. Opvallend is dat de uiteindelijke top 3 door de jaren heen maar weinig is veranderd. Bijna altijd bestaat deze uit Led Zeppelin, The Eagles en natuurlijk Queen. En wat blijkt? Ook veel jonge stemmers geven hun voorkeur aan deze namen. Hier worden verschillende redenen voor genoemd. Zou het komen omdat de tijd waarin die nummers gemaakt zijn, steeds meer een comeback maken? Is het simpelweg omdat onze ouders hier veel naar luisteren? Of stemmen we op die nummers omdat ze voor ons zijn gaan horen bij de jaarwisseling?    

Multimediaal karakter

Daarnaast is Radio 2 ontzettend goed in crossmediale marketing. Ze weet de content van de Top2000 namelijk geschikt te maken voor verschillende soorten media. Inmiddels verschenen er onder andere televisieprogramma’s, boeken, symposia, concerten en natuurlijk het Top2000 café. Dit multimediale karakter van de Top2000 zorgt ervoor dat het écht gaat leven. Zo werden er dit jaar bijvoorbeeld veel persoonlijke lijstjes op Facebook gedeeld en de tickets voor het Top2000 café waren binnen no-time uitverkocht. Daarnaast verklaart de crossmediale marketing de enorme naamsbekendheid: je kunt immers niet meer om de Top2000 heen. Als publieke omroep gaat het niet om winst maken, dus het vergroten van je naamsbekendheid is al snel het hoofddoel. Dit doet Radio 2 dus erg goed! Maar wat zij vooral goed doet, is dat ze ervoor zorgt dat het in de kern altijd blijft draaien om de muzieklijst zelf. Of zoals Kees Toering, de bedenker van de Top2000 zegt: ‘We doen geen Top 2000-onderbroeken of tandpasta'. Dat heeft immers ook niets meer met muziek te maken.

Timing is everything

En tot slot: timing is everything. De Top2000 hoort inmiddels thuis tussen de kerstdiners en de oliebollen. De sfeer die de ‘lijst der lijsten’ met zich meebrengt, past precies bij de tijd van het jaar: samen met familie en vrienden terugblikken op het afgelopen jaar en herinneringen ophalen. En dat is precies wat ik ook ga doen. Zondag gaat het weer beginnen. Ik heb er zin in!