Ik kan me de dag dat ik voor het eerst een Dopper zag nog goed herinneren. Om heel eerlijk te zijn vond ik het een bijzonder vreemd design voor een waterfles. Ik begreep dan ook niet zo goed waarom het aantal mensen met een Dopper zich bijna dagelijks leek te vermenigvuldigen. Maar inmiddels ben ook ik de trotse eigenaar van een exemplaar en ik moet toegeven, mijn blauwe vriend en ik zijn onafscheidelijk. Ik sleep mijn Dopper bijna dagelijks met me mee. Toch lijkt het onwaarschijnlijk, een miljoenenomzet behalen door een eenvoudige waterfles op de markt te brengen in een aantal opvallende kleuren. Oké, dat de dop ook als bekertje kan functioneren (ik zie het liever als een wijnglas), is een leuk en vernieuwend detail. Maar verder is een Dopper toch ook maar ‘gewoon’ een waterfles? Wat is het geheim van dit ongekende succes?

‘Winst is niet ons doel’

Zoals gezegd is Dopper een social enterprise: een onderneming die zich vanuit de kern niet bezighoudt met winst maken, maar met het verbeteren van de wereld. Dopper wil de hoeveelheid single-use plastic verminderen, probeert meer mensen te voorzien van schoon drinkwater en streeft daarnaast naar een wereld waarin we ons meer bewust zijn van het milieu en onze impact daarop. Daarnaast produceert Dopper ook nog eens volgens het cradle to cradle principe. Volgens dit principe moet elke grondstof volledig hergebruikt kunnen worden, zonder dat er waarde verloren gaat. Dit betekent dat de grondstoffen waarvan de waterfles zijn gemaakt, ook weer gebruikt moeten kunnen worden voor de productie van een nieuwe waterfles. Cradle to cradle onderscheidt zich hiermee van recycling, waarbij het product vaak terugkomt als een product met een mindere waarde. Bij cradle to cradle is dus sprake van upcycling, in plaats van downcycling.

Echter ben je er nog niet wanneer je enkel het businessmodel van een social enterprise hanteert. Over het algemeen zijn duurzame producten namelijk een stuk prijziger. Ondanks dat steeds meer mensen bij een aankoop letten op duurzame aspecten en ook daadwerkelijk bereid zijn om hier meer voor te betalen, is het belangrijk om je product superieur te maken aan die van anderen. Je moet extra waarde toevoegen en dat is iets waar Dopper ontzettend goed in is. Dopper heeft een sterke boodschap en weet als geen ander hoe ze die moet uitdragen. Hierin schuilt dan ook haar succes. Ze weet emotionele waarde toe te voegen aan haar product en slaagt er hierdoor in om veel consumenten aan zich te binden.

‘Be the messenger’

Een belangrijke tool die Dopper hiervoor gebruikt, is storytelling. Iedereen voelt zich aangesproken door de bestaansreden van Dopper. Terwijl wij in Nederland het allerschoonste kraanwater ter wereld hebben, blijven we maar flesjes mineraal- en bronwater kopen, terwijl vergelijkbaar water bij ons uit de kraan, de douchekop én de WC komt. Dagelijks gooien we in Nederland met z’n allen zo’n 500.000 plastic flesjes weg. We begrijpen allemaal wat een enorme impact dit heeft op het milieu en Dopper wijst ons erop hoe eenvoudig het is om hier verandering in te brengen.

In Nederland wordt de groep van bewuste consumenten steeds groter (55%). Vooral het aandeel van de ‘welwillenden’ groeit. Deze doelgroep heeft wel oog voor duurzaamheid, maar het moet ze wel aantrekkelijk, leuk of gemakkelijk gemaakt worden. Met een fashionable maar praktisch design en een duidelijke boodschap weet Dopper deze consumenten te bereiken. Velen van hen zullen zich aangesproken voelen door het ‘persoonlijke’ kaartje dat Dopper aan haar waterflesjes hangt. Daarin worden ze bedankt voor hun hulp. Mensen zijn zich er wel degelijk van bewust dat ze duurzamer moeten leven, maar hebben het gevoel dat zij in hun eentje weinig kunnen veranderen. Dopper geeft hen dit gevoel juist wel. Wie een Dopper gebruikt, mag zich een klein beetje een wereldverbeteraar noemen. En dat voelt goed.

Maar het zijn niet alleen consumenten die zich met Dopper willen identificeren. Van de Doppers die tegenwoordig overal opduiken, is een groot deel bedrukt met allerlei bedrijfslogo’s. Zoals Dopper zelf al zegt: ‘With branded Doppers, you do more than promote your business. You also help spread a message that actively promotes a sustainable lifestyle’. Veel bedrijven proberen een graantje mee te pikken van Doppers duurzame imago. Voor hen is het laten bedrukken van de populaire waterfles, de ideale manier om maatschappelijk verantwoord over te komen. Maar laten we vooral niet vergeten dat als bedrijven écht iets willen betekenen, zij wel met iets meer kunnen komen dan een Dopper met hun bedrijfslogo. 

Meer dan een waterfles

Al met al kunnen we dus zeggen dat Dopper veel meer is dan alleen een waterfles. Dopper heeft een sterke boodschap en weet haar missie uit te dragen tot in de allerkleinste details. Is het je bijvoorbeeld wel eens opgevallen dat de letter ‘R’ in het logo een kraantje uitbeeldt? Dit alles maakt dat je zelfs met een eenvoudige waterfles een miljoenenomzet kunt behalen. Maar dat is voor Dopper niet het belangrijkste. Zij wil de wereld een betere plek maken en geeft ons het gevoel dat wij hier aan bij kunnen dragen. Maar ook voor wie daar niet zo gevoelig voor is, is de Dopper een goede investering. Een flesje water is namelijk 1000 keer zo duur als dezelfde hoeveelheid kraanwater. Een Dopper kan je op de lange termijn daarom ook nog vele euro’s besparen! Dus, welke kleur neem jij?