Helaas, de prachtige zomer die 2016 ons bood is nu dan écht voorbij. De terrasjes waren tot een week geleden nog druk bezocht en daarop werden de nodige biertjes geconsumeerd. Wie eens goed om zich heen keek zag dat veel, voornamelijk jong volwassenen, van een speciaalbiertje aan het genieten waren. Een jaar of vijf geleden was het eerder een uitzondering dat iemand een speciaalbiertje nuttigde op het terras. De speciaalbieren die we tegenwoordig liefhebben bestaan soms al eeuwen, maar waar komt deze plotselinge populariteit vandaan? En wat maakt het bier nou zo “speciaal”?

Speciaal

Een biertje mag speciaalbier worden genoemd als het geen pilsener is. Bekende merken pils zijn Heineken, Grolsch en Amstel. Het verschil tussen pils en speciaalbier zit voornamelijk in het brouwproces. Daarnaast hebben speciaal bieren meer/andere ingrediënten dan alleen water, hop, mout en gist om het bier meer karakter te geven. Nu draait het natuurlijk om meer dan alleen de smaak van het bier, de ervaring van het drinken verandert ook door de veelal complexe smaken van de speciaalbieren.

Bewuster leven

Eén van de redenen die de groei in de speciaalbier sector kan verklaren is het bewuster worden van eten en drinken dat zich heeft gemanifesteerd als trend in onze cultuur. Vooral jongvolwassenen zijn steeds meer bezig met de kwaliteit en herkomst van hun eten en drinken. Nu klinkt het natuurlijk tegenstrijdig als we het over bewuster eten en drinken hebben om dat ook te betrekken op bier. Maar vergis je niet, termen als “ambachtelijk” en “authentiek” worden zowel gebruikt voor broden, soorten koffie maar ook voor bieren.

Dat biedt natuurlijk mogelijkheden wat betreft marketing voor producenten van bijvoorbeeld abdijbieren. Deze worden soms al 1000 jaar met het hetzelfde recept gebrouwen en geproduceerd in kloosters. Door de nadruk te leggen op de authenticiteit en ambachtelijkheid van hun product kunnen deze producenten feilloos inspelen op de bovengenoemde trend.

De ervaring

Een ander speerpunt voor speciaalbier producenten is het inspelen op de ervaring die het drinken van hun bieren met zich meebrengt. Het speelt in op het idee van het “Bourgondische leven” dat geassocieerd wordt met genieten van het leven en de tijd nemen voor een lekker hapje en een drankje. Juist het idee dat je de tijd moet nemen om alle verschillende ingrediënten van een complex biertje te onderscheiden zorgt voor de associatie met de Bourgondische levensstijl. Dit is natuurlijk een enorme pull factor, als consumenten een soort bier consumeren gelijkstellen met genieten van het leven.

Nederland Brouwersland

Wereldwijd staat Nederland bekend als brouwersland, maar als je een buitenlander vraagt naar Nederlandse bieren komen ze al gauw uit op Heineken of Grolsch. Als het over speciaalbier gaat zijn onze zuiderburen een stuk populairder, merken zoals La Chouffe en Duvel zijn bij uitstek de populairste speciaalbieren.

Gelukkig is er door de toename in vraag ook een enorm aantal lokale brouwerijen opgestart in Nederland. Vele beginnen als microbrouwerijen waar het productieproces nog volledig handmatig gaat. In sommige gevallen ontstijgt de vraag het aanbod al, zoals bij de Amsterdamse brouwerij Oedipus, die uiteindelijk door middel van Crowdfunding konden uitbreiden en zo aan de enorme toename in vraag konden voldoen. Dit is slechts één van de vele voorbeelden in Nederland van microbrouwerijen die de kleinschalige productie ontgroeid zijn. Tevens beginnen de grote brouwerijen zoals Heineken en AB InBev zich te mengen in deze groeiende markt door dit soort kleine speciaalbier producenten op te kopen.

Kortom, de komende jaren zullen we steeds meer nieuwe bieren van Nederlandse makelij zien verschijnen op de terrasjes. Voornamelijk door de nieuwe trend in onze cultuur gerelateerd aan het bewuster worden van eten en drinken. Voor de liefhebbers natuurlijk prachtig nieuws, en voor degenen die nog niet bekend zijn met de prachtige wereld van speciaalbier, dompel je zo snel mogelijk onder en begin met Bourgondisch genieten!