In de beginjaren van Instagram, werd het sociale platform voornamelijk gedomineerd door jonge meiden om hun selfies te voorzien met een mysterieus 70’s filtertje (mezelf inbegrepen). Inmiddels is Instagram uitgegroeid tot een ware sociale gemeenschap waar iedereen de kans krijgt om de beste kant van zichzelf te laten zien. En met een half miljard gebruikers wereldwijd en bijna twee miljoen in Nederland biedt Instagram enorm veel potentie op het gebied van marketing.

Maar hoe laat je jouw merk opvallen in de constante stroom van personal brand-uitingen van de plaatselijke hipster? De volgende vier merken laten je zien hoe het moet.

1- #Oreo

Met haar bijzondere, herkenbare en leuke content is het koekjesmerk Oreo zeker de moeite waard om te volgen. Oreo presenteert de zwart-witte koekjes vaak met de herkenbare felgekleurde achtergrond die we ook zagen bij de Wonderfilled campagne. Daarnaast varieert de content van tijd tot tijd van thema, waardoor de plaatjes vernieuwend blijven.

Oreo site.jpg

2 - #Starbucks

Het belangrijkste productkenmerk van Starbucks is niet de koffie, maar de cup. En dit is duidelijk terug te zien in hun Instagram content. Daarnaast bieden de afwisselende cupdesigns en een bovengemiddeld aantal dyslectische barista’s genoeg mogelijkheden voor een insta-waardige foto. #Starbucks is inmiddels 25,369,283 keer gebruikt (and still counting). Afgelopen september bereikte het gebruik van deze hashtag een piek door de introductie van de Pumpkin Spice Latte:

“A drink from Starbucks that many white girls drink during the fall while dressed in boots (typically uggs), yoga pants (or leggings of some sort), and a jacket.” - Urban Dictionary.

De Pumpkin Spice Latte heeft zelfs haar eigen hashtag, #PSL, die ondertussen 576,634 keer gebruikt is.

Starbucks site.jpg

3 - #Redbull

Genoeg gepraat over koekjes en lattes. Instagram is niet alleen voor vrouwen met foodcravings. Red Bull laat dit zien door zich te richten op het mannelijke publiek. De Red Bull pagina bestaat uit een overzicht van foto’s van avontuurlijke sporten zoals freestyle snowboarden, freerunning of wingsuit flying. Waar Oreo en Starbucks in iedere foto hun eigen product of merk laten zien, richt Red Bull zich volledig op de beleving. Het blikje en het logo komen nauwelijks aan bod op de complete pagina. Toch heeft het merk zo’n 6 miljoen volgers. Deze volgers zullen misschien niet direct getriggerd worden om een blikje Red Bull te kopen, maar de pagina draagt bij aan een positiever beeld van Red Bull als merk.

Redbull site.jpg

4 - #Doormeal

Internationaal iets minder bekend, maar zeker niet minder relevant op het gebied van branding via Instagram. De gezonde bezorgservice DoorMeal heeft mede dankzij het gebruik van influencers binnen twee jaar kunnen uitgroeien tot een landelijke bezorger van verse en gezonde maaltijden. Deze influencers zijn voornamelijk Nederlandse gezondheids- en fitness-bloggers. Door juist te richten op deze influencers konden zij perfect het segment bereiken met interesse voor een dergelijke service. De pagina van DoorMeal zelf bestaat uit een collectie van foto’s van gezonde maaltijden waarvan het water je in de mond loopt.

Doormeal site.jpg

Ben jij ook een Instagram held? Post dan nu je beste foodpic met de hashtag #tastyvoormarug en maak kans op één van onze toffe prijzen!