Deze week nam het mediateam een kijkje in de keuken bij internetbureau TRES. Dit mooie internetbureau was hoofdsponsor van de MARUG Conference 2015. TRES ontwikkelt online oplossingen en adviseert diverse bedrijven over hoe ze online succes kunnen realiseren en is uitgegroeid tot een van de meeste succesvolle internet marketingbureaus van Nederland. Hoe kan het dat dit bedrijf nog steeds groeiende is in tijden van crisis waar het ene na het andere marketingbureau kopje onder gaat? Wat is de filosofie achter dit succesvolle bedrijf? Waar hou je je mee bezig als online marketeer bij TRES? En hoe kan jij als marketingstudent je voorbereiden om bij een bedrijf als TRES te werken?

 

Wanneer je binnenkomt bij TRES voel je gelijk de open, relaxte en informele sfeer. Het kantoor bestaat uit een grote ruimte zonder muren en ‘hokjes’. De bureaus van de drie oprichters staan in dezelfde ruimte als de salesmensen en de webbouwers. Niemand heeft een eigen kantoor. Er is geen conventionele hiërarchie. En dit is voelbaar. Ik word meegenomen naar een mooie ruimte een verdieping lager waar de stiltewerkplekken en de vergaderruimtes zich bevinden. Bij de deur hangt een iPad met daarop het schema met de tijdsplanning van die ruimte. Iets wat bij TRES hoort. Over alles is nagedacht. De hele filosofie van TRES is doorvertaald in fysieke uitingen en de manier waarop er met mensen om wordt gegaan. Alles is consistent. Ook blijft TRES me keer op keer weer boeien. Continue innoveren ze en elke keer zijn ze weer een verbeterde versie van zichzelf. Dit is dan ook een van de factoren die TRES tot een succes maken. Genoeg reden om met algemeen directeur en medeoprichter Marco van der Voorn in gesprek te gaan over wat TRES nou zo succesvol maakt.

Waar staat TRES voor?

TRES staat voor groei door werkplezier, hoogstaande kwaliteit en rendement.

                                 

Hoe zorg je ervoor dat je deze drie kernwaarden in je organisatie implementeert?

Het kantoor en het personeelsbeleid is helemaal op basis van deze drie kernwaarden ingericht. Om het werkplezier te bevorderen gaan we bijvoorbeeld regelmatig met elkaar op stap, tennissen, samen bbq’en of op vakantie. Zo waren we vorige week bijvoorbeeld met ons achterdertigen in Barcelona om cultuur te snuiven, te winkelen en lekker op het strand te liggen. Ook de kerstborrel is vaste prik en elke vrijdagmiddag is er een borrel. Dit is echt een stukje fun. Een ander belangrijk onderdeel van werkplezier is dat je de hiërarchie niet laat gelden. Het is juist omgekeerd. We willen graag mensen ondersteunen. We hebben geen ‘kloteregeltjes’ waar aan mensen zich moeten houden of oneindige rapportages die ze moeten inleveren. We willen het liefst zo min mogelijk regeltjes. Als jij om 5 uur ‘s ochtends wilt beginnen is dat goed en als jij om 11 uur binnenkomt lopen is dat ook goed. Als jij bijvoorbeeld tot laat door hebt gewerkt of een borrel hebt gehad, vind ik het alleen maar onzin als je ‘s ochtends vroeg brak op kantoor zit. Dan maak je die extra uren later maar. Ook als jij tot laat door werkt, ondersteunen we je door eten te regelen. Ook mag je in een restaurant of thuis gaan werken als jij denkt dat het de kwaliteit van je werk bevordert. Zolang je als werknemer uiteindelijk maar kwaliteit levert. We willen dus echt mensen ondersteunen in hun werk en ervoor zorgen dat het nooit een belemmering is om op kantoor te werken. Een ander onderdeel van werkplezier is ook dat je het gevoel hebt dat je je kan doorontwikkelen, waarvoor we tijd en middelen beschikbaar hebben. Dit kan door cursussen te volgen maar ook door congressen te bezoeken, zowel om de hoek in Amsterdam als overzee in Seattle. Door uiteindelijk het werkplezier te bevorderen en mensen te ondersteunen in hun werk en ruimte te geven om te ontwikkelen, verbetert ook de kwaliteit en op lange termijn het rendement.

Wat was het grootste succes voor jou? Waar ben je het meest trots op?

Hoe TRES er nu voor staat: dat we een heel specialistisch goed en gemotiveerd team hebben waar het plezier erg hoog ligt en dat we mogen werken voor mooie klanten.

Welke kant wil je in de toekomst op met TRES?

Ik wil blijven doorgroeien en het beste internetbureau worden en blijven van (Noord) Nederland. En met ‘het beste’ bedoelen we de meeste toegevoegde waarde voor onze klanten. Internet echt succesvol inzetten. Alles bij TRES staat ten dienste van onze klant: onze specialisten, onze kennis en onze middelen. Klanten maken daar gebruik van en werken graag regelmatig bij ons op kantoor. Middenin het internetbureau omringd door specialisten die waar nodig direct kunnen bijspringen. De klant staat dus letterlijk centraal!

Wat doen jullie zelf qua interne en externe communicatie?

Voor onze interne communicatie gebruiken we allerlei tools zoals Yammer, Slack en Geckoboard waar middels verschillende grote beeldschermen de belangrijkste informatie getoond wordt (nieuwe klanten, nieuwe opdrachten, KPI’s, hoe bepaalde teams het doen en een schema met welke afspraken er staan en welke klanten er komen). Extern richten we ons op het werven van nieuwe klanten en goede werknemers. We draaien verschillende campagnes op social media en we sponsoren sc Heerenveen, FC Groningen en AZ. Tevens organiseren we regelmatig kennissessies waarmee we onze kennis, netwerk en inspiratie delen met onze klanten en relaties. Dat is veel relevanter en geeft meer waarde dan een dagje golfen of zeilen.

Ons grootste evenement is Trendship. Het doel van Trendship is de economie in Noord Nederland te stimuleren middels het aanjagen en voeden van innovatie. Trendship geeft inspiratie voor innovatie richting 1.500 bezoekers uit het MKB van Noord Nederland. Op dit evenement worden de allernieuwste trends besproken, de nieuwste innovaties geëxposeerd en een onder het genot van een hapje, drankje en muziek genetwerkt en geborreld. Trendship vindt plaats in oktober in de grote hallen van Sportstad Heerenveen.

Je zei zojuist dat Trendship over trends gaat. Wat zijn de trends van de toekomst?

Er zijn een heleboel verschuivingen in de wereld doordat steeds meer digitaal wordt. Binnen deze grote trend zijn weer allerlei kleine trends zoals big data, robotisering, internet of things, etc. En ook binnen marketing zie je grote verschuivingen dankzij de invloed van internet. Neem de kracht van social proof. Je kan niet meer zo makkelijk een mooi verkooppraatje houden op basis waarvan je klanten ompraat. Je product moet echt goed zijn waarvoor je goede waarderingen krijgt op basis waarvan men oriënteert en koopt. De klant krijgt de macht in plaats van de producent. Meer informatie over de huidige trends kun je overigens vinden op onze blog http://www.intressant.nl/

Hoe implementeren jullie zelf deze trends?

Allereerst is het signaleren van de trends erg belangrijk en het categoriseren van deze trends in een top zoveel. We communiceren en bespreken veel trends met klanten middels kennissessies en Trendship. En dan is het vooral een kwestie van doen. Zoveel mogelijk innovatie direct toepassen in projecten en in echte producten voor klanten. Hier leer je het meeste van. Zo kom je erachter of een innovatie ook daadwerkelijk werkt of niet.

Wat moet je als marketingstudent zeker beheersen? Wat voor advies heb je aan studenten?

Je moet in ieder geval beseffen dat je bijna alles nog moet leren als je bent afgestudeerd. Te vaak zie ik een student die denkt professional te zijn, terwijl ze in werkelijkheid net beginnen aan hun loopbaan en carrière. Niet verwonderlijk gezien je tijdens je studie wordt voorgehouden opgeleid te worden tot professional. Begrijp dat professionele competenties/ skills steeds belangrijker worden en doe tijdens je marketingstudie natuurlijk kennis op over online marketing!