“Elon Musk, a Canadian-American business magnate, engineer, inventor and investor. He is the founder, CEO and CTO of SpaceX, co-founder, CEO and product architect of Tesla Motors, chairman of SolarCity, co-chairman of OpenAl, co-founder of Zip2, and co-founder of PayPal.”

Zo luiden de eerste twee zinnen van de Wikipedia-pagina van Elon Musk en dit is ook meteen de perfecte beschrijving waarom ik deze man een regelrechte held vind. Zijn doel is om met zijn bedrijven de wereld en de mensheid te veranderen, de opwarming van de aarde tegen te gaan en leven op Mars mogelijk te maken. En oh ja, hij is de real-life inspiratie voor het personage van Iron Man. Bovengenoemde doelen zijn inderdaad ontzettend ambitieus, maar in de ogen van Elon Musk is niets onmogelijk. En daarmee is hij eigenlijk zelf al het ultieme merkicoon.

Foto: Art Streiber/August Image

De opwarming van de aarde tegen gaan

Met de oprichting van Tesla Motors heeft Musk zijn eerste stap gezet om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Tesla produceert elektrische auto’s en lithium-ion batterijen, die ook auto’s van andere merken kunnen voorzien van stroom. Het probleem met elektrische auto’s is echter altijd geweest dat de levensduur van de batterij kort is, het opladen lang duurt, en de kwaliteit achterblijft bij reguliere auto’s. In principe was de meest succesvolle elektrische auto voor Tesla de golfkar.

Fase 1: Om de opwarming van de aarde daadwerkelijk tegen te gaan is het de bedoeling dat een aanzienlijk deel van de autobezitters hun vervuilende auto omruilt voor een elektrische auto. En precies om deze reden introduceerde Musk in 2008 de Tesla Roadster voor zo’n €100.000,-. Hiervan zijn er slechts 3400 verkocht, maar het heeft Tesla op de kaart gezet als een kwalitatief hoogwaardig merk waar mensen mee gezien willen worden.

Foto: Ethan Pines

Fase 2: De opbrengsten van de Roadster werden gebruikt voor de ontwikkeling van de Model S. Deze is iets goedkoper, maar gaat van 0-60 km/h in 3 seconden en wordt gezien als de beste en veiligste auto van 2015. Toen de Model S op de crashtestmachine werd gezet, brak de machine. Deze strategie waarbij een  superieur innovatief product in het high-end segment op de markt wordt gebracht wordt ook wel de high-end disruption strategie genoemd en is vergelijkbaar met die van de Apple iPhone in 2007.

Fase 3: Afgelopen vrijdag is eindelijk de de laatste stap van deze strategie in gang gezet, met de introductie van het eerste “massamodel”: de Model 3. Deze zal te bestellen zijn voor zo’n €30.000,-. Gelukkig hebben liefhebbers nog even de tijd om te sparen, want hij kan pas rond eind 2017 geleverd worden.

Het succes van de Model 3 is de ultieme test voor de potentie van de elektrische automarkt. Als dit model flopt, kan dit zomaar het einde betekenen voor Tesla. Desondanks is Musk vastberaden: hij is begonnen aan de bouw van een gigafabriek om aan de enorme toekomstige vraag aan lithium-ion batterijen te kunnen voldoen. Ondertussen heeft Tesla al haar patenten vrijgegeven om innovatie in de industrie te stimuleren en de markt nog sneller te laten groeien. Geloof het of niet, een wereld vol met elektrische auto’s is dichterbij dan je denkt!

Foto: Steve Jurvetson

Leven op Mars mogelijk maken

Om eerlijk te zijn kan ik Musk hier niet erg serieus mee nemen, maar zijn motieven lijken enigszins begrijpelijk. Hij is ervan overtuigd dat als de mensheid doorgaat met het vervuilen van de wereld en uitputten van natuurlijke reserves, we binnen duizend jaar de wereld om zeep hebben geholpen. Daarnaast zijn er sinds het ontstaan van de aarde tientallen voorvallen geweest waarbij steeds 70% tot 90% van de diersoorten is uitgestorven. Om het uitsterven van de mensheid te voorkomen ziet Musk het als de ideale oplossing om een back-up te maken op een andere planeet: 1 miljoen mensen naar Mars. En dit wordt mede mogelijk gemaakt door zijn bedrijf SpaceX.

Foto: SpaceX Youtube Channel

I don’t think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.  - Stephen Hawking

Fase 1: Musk nam de slimste en meest capabele mensen aan die hij kon vinden en begon met het ontwikkelen van eigen rakettechnologie, met als doel om uiteindelijk iets in de ruimte te kunnen lanceren. Met een budget van $100 miljoen had SpaceX ongeveer 4 pogingen om iets succesvol de ruimte in te lanceren voordat ze failliet zouden gaan. De Falcon 1, tevens de 4e poging, was de eerste succesvolle lancering en ook meteen de meest kostenefficiënte raket ooit. Dit resulteerde in een investering door de NASA, en SpaceX kon blijven bestaan.

Fase 2: Het volgende doel van SpaceX is om de prijs voor een trip naar Mars te kunnen verlagen tot $500.000 per persoon. Om dit te bereiken, is SpaceX nu vooral een commercieel bezorgingsbedrijf dat voor een relatief “lage” prijs dingen de ruimte in lanceert voor bedrijven. De winst hiervan wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van de Mars Colonial Transporter, die 100 mensen moet kunnen vervoeren naar Mars. Momenteel werkt SpaceX aan de mogelijkheid om de raket weer te kunnen laten landen en hergebruiken.

Fase 3: Wanneer de kosten van ruimtereizen voldoende gereduceerd zijn en de Colonial Transporter kan landen, lijkt het erop dat de tripjes naar Mars kunnen beginnen!

Met Tesla en SpaceX lijkt Elon Musk het onmogelijke mogelijk te maken. Ik heb zelf ooit bedacht om naar Bora Bora te verhuizen wanneer er een kernoorlog uitbreekt, maar Elon Musk bouwt gewoon een raket en verhuist naar Mars. En zeg nou zelf, met zo’n held aan het roer van je bedrijf, en kwalitatief gezien de allerbeste producten, heb je toch geen ingewikkelde marketingstrategie meer nodig?

Foto: Mark J. Terrill