De eerste volledig veganistische supermarkt van Nederland opende enkele weken geleden haar deuren in de Nieuwe Ebbingestraat. Een supermarkt waar je alles kunt vinden wat je ook in een gewone supermarkt kunt krijgen, maar dan 100% veganistisch. Dat betekent dus geen vlees, vis, zuivel, eieren, honing of andere producten waar deze dierlijke producten in verwerkt zitten. Een beperking? Niet voor Vegansuper. Van pizza’s tot puddingbroodjes, Vegansuper heeft het allemaal! Overigens is het niet zo dat je hier als niet-vegan niets hebt te zoeken. Bij Vegansuper draait het namelijk niet alleen om het veganisme, maar ook om bewust, gezond en lekker eten. Bovendien is er een smoothiebar waar je, behalve smoothies, ook broodjes, taart of bijvoorbeeld een ‘ordinair broodje hamburger’ kunt krijgen. Nieuwsgierig? Wij spraken met Benny Lobo, medeoprichter van Vegansuper.

Samen met je man, Johnny Lobo, heb je Vegansuper opgericht. Hoe is de stap om een eigen winkel te openen tot stand gekomen? En waarom in Groningen?

‘Johnny las een artikel over de grondlegger van de voedselboxen, zoals we die nu van HelloFresh kennen. ‘Zou er ook zoiets bestaan voor veganisten?’, vroeg hij zich af. Het bleek van niet. Zo kwam het dat we die avond gingen slapen met het idee om onze eigen voedselbox op de markt te brengen. De volgende ochtend kwamen we al vrij snel tot de conclusie dat dat idee kansloos was: HelloFresh zou maar één button op hun website hoeven te zetten en wij zouden gepareerd zijn. Bovendien zitten er miljoenen in een bedrijf als HelloFresh en daar konden wij niet tegenop. We gingen verder denken. Zou er een supermarkt bestaan voor veganisten? Johnny begon te Googlen en dacht eerst dat hij iets fout had gedaan: in Nederland bestond geen enkele volledige veganistische supermarkt. Nérgens! Over de grens ontdekten we Veganz, een Duitse keten. We zagen dat zij een ontzettende groei hadden doorgemaakt en dat wees ons erop dat er zeker wel muziek in deze markt zit. Toen zijn we onderzoek gaan doen: hoeveel veganisten zijn er eigenlijk? Daar zijn helaas geen harde cijfers van. Met behulp van Google Trends ontdekten we dat de zoekterm ‘vegan’ en verwante termen met name in Groningen heel erg populair zijn. Toen was het voor ons meteen duidelijk: als we dit gaan doen, dan in Groningen. We kozen ervoor om onze eigen crowdfunding op te zetten en niet te kiezen voor een duur platform. We hebben een mail rondgestuurd, een Facebookpagina opgericht en voordat we het wisten was de financiering rond!’

Richten jullie je enkel op veganisten of ook nog op een ander publiek? Voor wie zijn de proeverijen die jullie organiseren bijvoorbeeld bedoeld?

‘De proeverijen zijn bedoeld om mensen kennis te laten maken met een bepaald product, zodat zij het misschien zelf ook willen kopen. Deze proeverijen zijn voor niet-vegans, maar ook voor vegans. Veel producten die wij aanbieden, zijn verder namelijk bijna nergens te koop. Qua publiek richten we ons niet alleen op veganisten. Ik wil bijvoorbeeld meer aandacht besteden aan mensen met lactose-intolerantie. Deze doelgroep is veel groter: 1 op de 7 mensen heeft lactose-intolerantie, terwijl naar schatting maar 1% van de bevolking veganistisch is. We merken wel dat er nog heel veel vooroordelen zijn over veganisme. Ik ben nu samen met een vormgever een flyer aan het ontwikkelen waarin we mensen bijvoorbeeld willen aanspreken met: ‘Houd je van experimenteren in de keuken? Vind je het leuk om nieuwe producten te ontdekken? Ben je bezig met bewust eten?’ Op de voorkant van deze flyer vermelden we bewust niet dat het over Vegansuper gaat. Op deze manier hopen we de vooroordelen te vermijden.’

"We merken dat er nog veel vooroordelen over veganisme zijn."

Hoe hebben jullie het assortiment eigenlijk samengesteld?

‘Ons belangrijkste speerpunt is het aanbieden van vervangende producten van kaas, melk, ei, vlees en vis. Daarnaast willen we producten aanbieden die je elders niet kunt krijgen. We willen er ook zijn voor mensen die, net als wij, hun eetpatroon niet heel drastisch willen omgooien, maar graag met vervangers werken. Daarmee maak je het ook voor anderen laagdrempeliger om de keuze voor veganisme te maken. We vonden het daarnaast belangrijk om wel een compleet supermarktassortiment te kunnen aanbieden.  Van schoonmaakmiddel tot tampons tot chips: je kunt hier al je boodschappen halen. We zijn het assortiment overigens nog voortdurend aan het uitbreiden. Klanten mogen ook zelf dingen inbrengen en dat vinden ze leuk. Daarnaast vind ik het heel leuk om, naast zo goedkoop mogelijk te zijn, ook leuke dingen te kunnen aanbieden. Zoals pizza’s en puddingbroodjes of het feit dat je hier gewoon een tosti kunt eten. Bakkerswinkel BAQ, uit de Folkingestraat, levert ons brood. Ik vertelde hen dat ik als wens had om ook puddingbroodjes en croissantjes te kunnen verkopen. Ze hebben weken geëxperimenteerd voordat ze ons de puddingbroodjes durfden te laten proeven. Na vele verschillende soorten room en verschillende soorten suiker waren we uiteindelijk allebei tevreden en nu liggen de puddingbroodjes in onze winkel. Er komen hele enthousiaste reacties op en dat is dan ook waarom we onze aanbiedingen bijvoorbeeld op de puddingbroodjes richten.’

“Tegenwoordig moet er in een winkel ook beleving zijn, anders kun je net zo goed in een webwinkel je boodschappen doen.”

Daarnaast hebben jullie ook nog een smoothiebar in de winkel waar je naast smoothies ook bijvoorbeeld een tosti kunt kopen. Wat is hier het idee achter?

‘Tegenwoordig moet er in een winkel ook beleving zijn, anders kun je net zo goed in een webwinkel je boodschappen doen. Dat was dus in eerste instantie de reden waarom we de smoothiebar hebben bedacht. Ook vinden we het belangrijk dat mensen die vegan zijn makkelijk ergens iets kunnen halen en niet altijd gebonden zijn een echte lunchroom of aan iets duurs. Ik vind het leuk om een eenvoudige tosti aan te kunnen bieden en we zitten er zelfs aan te denken om een broodje bal  te gaan verkopen. Daarnaast is de smoothiebar een oplossing voor de derving van groente en fruit. Eten weggooien is natuurlijk niet erg duurzaam. ’

Groningen is een echte studentenstad. Hoe richten jullie je tot de studenten? Hoe gaan jullie er bijvoorbeeld mee om dat studenten vaak iets minder te besteden hebben?

‘We proberen in onze soort zo goedkoop mogelijk te zijn. De producten van Vegafit zijn bij ons bijvoorbeeld standaard goedkoper dan elders. We proberen altijd zo laag mogelijk geprijsd te zijn, daarom hebben we gekozen voor bijvoorbeeld de goedkoopste lijn verzorgingsproducten die we bij onze leveranciers kunnen krijgen en nemen we genoegen met een lage marge op onze biologische groenten en fruit. Daarnaast hebben we de studenten voortdurend in ons achterhoofd, bij alles wat we doen: de inrichting van de winkel, de samenstelling van de winkel, etc. De doelgroep die onze Facebook pagina bezoekt, bevindt zich ook in de leeftijdscategorie van 18 tot 25 jaar, dus daar proberen we ons op te focussen. In de winkel zijn de leeftijden trouwens wel wat meer verdeeld, dus het zijn zeker niet alleen jongeren die komen. ’

“Bij alles wat we doen houden we studenten in ons achterhoofd.”

Kunnen jullie al iets zeggen over het succes van Vegansuper? En hebben jullie nog tips voor anderen die een winkel willen openen?

‘We hebben een ontzettend vliegende start gehad. De eerste dag hadden we bijna twee keer zoveel omzet als we hadden gehoopt, maar nu is de omzet nog niet zoals het zou moeten zijn. Het moet voor mensen nog een gewoonte worden om hierheen te komen. Er zijn nu veel klanten die gewoon even komen kijken. Mensen die hier uit nieuwsgierigheid naar toe komen en vervolgens zeggen: ‘Ik hoef hier niets te kopen, want ik ben niet vegan’. Deze doelgroep moeten we echt nog meer te zien aan te spreken. Voor de toekomst willen we de website uitbreiden met recepten en blogs over veganisme. Daarnaast komt er volgend jaar een webshop bij, die we na verloop van tijd groot in de markt willen zetten. Op dit moment zijn er twee studenten bij ons aan de slag waarvan de één ons adviseert over hoe wij Duitse studenten kunnen bereiken. De ander is bezig met het ontwikkelen van een vegan startersbox. En tips voor anderen? Laat je niet gek maken door dure platforms voor crowdfunding. En verder: je moet durven! Gewoon doen!’

"Tips voor anderen? Je moet durven! Gewoon doen!”

Nieuwsgierig geworden naar Vegansuper? Neem dan een keer een kijkje in de Nieuwe Ebbingestraat 87!