‘Een Kodak momentje, zolang het nog kan’

Eén van de meest bekende en authentieke merken wereldwijd is die van het Amerikaanse Eastman Kodak, opgericht in 1881. Vanaf de oprichting maakte het merk furore in de fotografiewereld, welke in die tijd nog in de kinderschoenen stond. De oprichter George Eastman introduceerde onder het motto ‘you press the button, we do the rest’ de eerste camera voor het grote publiek. Vanaf dat moment was een bedrijf geboren wat tot lange tijd tot de absolute top van de fotografie- en filmbranche behoorde. Kodak moest het in het begin niet eens zozeer hebben van foto-film maar van de leveranties aan de film industrie in Hollywood. Om aan te geven hoe sterk de naam is; bij onze zuiderburen staat ‘Kodak’ synoniem voor fototoestel.

Vele mooie herinneringen zijn dankzij Kodak vereeuwigd

Vandaag de dag

Momenteel staat Kodak er een stuk minder florissant voor. Het bedrijf staat op het punt van compleet omvallen, mede doordat het de afgelopen decennia geen trendsetter meer was maar een trendvolger. Sterker nog, begin dit jaar was het bedrijf al overleden, om vervolgens weer snel uit de dood op te staan doordat ze een slaatje uit het faillissement proberen te slaan. Het faillissement maakte namelijk mogelijk een koper te vinden voor ruim 1000 van haar patenten, met name innovaties op het gebied van, ja-ja, digitale fotografie! Kodak had al in 1975, ver voor de concurrentie, de eerste digitale camera gemaakt. Dit werd op het allerlaatste moment afgeblazen ten faveure van de klassieke fotoproducten, uit angst de markt en dus uiteindelijk het bedrijf zelf kapot te maken. 37 jaar later is de grote multinational niets meer, dan een houder van een paar unieke patenten en een ijzersterke naam. Maar wat is dat vandaag de dag nog waard? Gaat dat voldoende zijn voor een succesvolle reorganisatie? En waar willen ze dan vervolgens in gaan excelleren? Kijk maar naar de casus Saab, een ijzersterk merk met unieke techniek maar uiteindelijk toch verre van levensvatbaar.

Geen kodak momentje meer

Hoe denkt Kodak uiteindelijk uit het faillissement te komen? Je zou denken, ga terug naar je core business. De digitale camera’s die het merk verkoopt worden dan ook afgestoten. Niet een heel raar idee aangezien op elke camera 50 euro verloren wordt. Filmrolletjes worden ook al niet meer op massale schaal afgedrukt. In 2001 werden er dagelijks alleen al in Nederland ruim 45000 filmrolletjes ontwikkeld. Deze tijd komt echter nooit meer terug. Waar in 2007 Kodak nog gematigd succesvol was met haar digitale fotografie, liep het sindsdien alleen maar terug. Vooral de hevige concurrentie met specialisten als Nikon en Canon doet Kodak pijn. Populaire modellen hebben een levenscyclus van maximaal een jaar en worden opgevolgd door modellen die in alle eigenschappen beter zijn dan de voorgangers. Uitstappen uit de markt voor de consumenten fotografie lijkt dan ook de enige optie. Er wordt zelfs gerept dat als Kodak het redt het zich gaat toeleggen op de ontwikkeling van fotoprinters. Het is echter maar de vraag of de verkoop van de patenten voldoende gaat opleveren. Google wordt genoemd als mogelijke koper van vele patenten maar of dat voldoende gaat opleveren wordt betwijfeld. Hoe dan ook zal het jammer zijn als zo’n groot merk naar de eeuwige jachtvelden gaat. Vele mooie herinneringen zijn dankzij Kodak vereeuwigd, hoewel nogmaals wordt bevestigd dat aan alles een eind komt, zelfs als een bedrijf ooit superieur was en wereldwijde bekendheid geniet, biedt het in de markten anno 2012 geen garantie op overleven.