Heb jij jezelf er onderhand ook al op betrapt dat jouw smartphone ongeveer je tweede rechterhand is geworden? Al swipend vullen wij onze dag met zoveel mogelijk informatie, de laatste nieuwtjes en media vermaak. Nu weet ik zeker dat ik niet de enige ben die het een uitdaging vindt om zijn smartphone enkele minuten niet aan te raken. De smartphone is een groot deel van ons leven geworden. Bedrijven kunnen door dit onmisbare apparaat ontzettend veel kennis over de consument vergaren. Bedrijven spelen hier dan ook steeds slimmer op in door middel van een nieuwe vorm van marketing: Mobile Marketing! Maar waar ligt de grens bij Mobile Marketing?

Mobile marketing

Wat wordt er eigenlijk bedoeld met Mobile Marketing? Onder Mobile Marketing vallen alle marketingmiddelen die gerelateerd zijn aan mobiele telefoons (o.a. smartphones) en andere mobiele apparaten (zoals tablets). Denk bij mobiele marketing aan sms-berichten, QR-codes, apps en mobiele websites.

Het belang van Mobile Marketing

Het is duidelijk dat Mobile Marketing voor bedrijven al een tijdje onmisbaar is. Dit valt te wijten aan het feit dat een groot gedeelte van de consument niet langer via een computer is te bereiken. De oorzaak hiervan is de toename van het mobiele gebruik. Consumenten doen daarbij steeds vaker aankopen via een smartphone.

Dankzij data van het mobiele gedrag van de consumenten kunnen marketeers beschikken over een voorheen ongekend breed en gedetailleerd beeld van consumentengedrag. Het levert op een efficiënte wijze diepgaande inzichten voor marketingprogramma’s die anders veel minder gemakkelijk verkrijgbaar zijn. En als je dan ook nog eens op de juiste tijd, de juiste plaats ,de juiste personen bereikt, kun je door deze vorm van marketing de merkbeleving versterken en de merkbekendheid en interactiviteit rond het merk vergroten. Als klap op de vuurpijl, kost deze vorm van marketing in verhouding ook nog eens minder.

De keerzijde van Mobile Marketing

Deze moderne vorm van marketing klinkt kansrijk voor de meeste bedrijven. Maar is alles aan deze vorm van marketing wel zo rooskleurig? Nee, er zit ook zeker een keerzijde aan dit verhaal. Zo blijkt dat advertenties en gesponsorde content met 38 procent genoemd worden als de grootste ergernis op Facebook. Veel advertenties worden namelijk zonder toestemming verzonden naar de klant.

Daarnaast weten bedrijven vaak niet de mogelijkheden van de telefoons waar ze alles naar toe sturen. Als men nog in het bezit is van een oudere telefoon kunnen zij geen filmpjes of iets dergelijks bekijken. Dit kan nadelig zijn voor de gehele campagne doordat bedrijven zo minder mensen bereiken.

Ook blijken de gewenste acties van de klant via een mobiel apparaat nog niet zo effectief te zijn als via de traditionele manier. Dat wij veel via onze mobiel regelen, betekent niet dat wij alleen op deze wijze wensen te communiceren. Het is voor bedrijven dan ook niet handig om in elke fase die de klant doorloopt tot aankoop, Mobile Marketing toe te passen. Echter, het switchen tussen apparaten kan er voor zorgen dat klanten sneller en succesvoller de reis tot aankopen doorlopen.

Bovendien vergt het daadwerkelijk succesvol maken van Mobile Marketing veel tijd en kennis. En daarbij moeten bedrijven beseffen dat er al veel spelers op de markt van Mobile Marketing actief zijn, waardoor je er als bedrijf uit moet springen met de juiste marketingtool.

Adblockers: opkomend gevaar?

Het welbekende fenomeen adblocker dient als een handig hulpmiddel voor de consumenten om advertentieloos te surfen. Hierdoor zien bedrijven veel inkomsten verloren gaan. Voorheen werkte adblocker alleen in de Safari-browser. Je zou kunnen zeggen dat Mobile Marketing een goed alternatief is om de advertenties nog steeds te kunnen versturen. Maar tegenwoordig heeft onder andere Apple, adblocker software toegestaan op de iOS.

Toch wordt er verwacht dat de mobiele reclame-industrie op korte termijn minder last heeft van de adblocker. De huidige adblockers houden bijna alleen advertenties tegen binnen een (mobiele) browser, terwijl gebruikers 90 procent van de tijd op smartphone spenderen in apps.

Mobile marketing, Je van Het?

Het is voor bedrijven misschien niet tactisch om zich volledig te richten op Mobile Marketing. Marketeers kunnen beter kijken in welke fase, welk apparaat en welke marketingvorm het beste gebruikt kan worden. Door dit op de juiste manier te doen, kan je het succes van je merk enorm vergroten. Daarbij moet in het oog worden gehouden dat er een kans bestaat dat de doelgroep steeds moeilijker te bereiken wordt door de groei van adblockers.

Ondanks dat de toekomst van Mobile Marketing nog twijfelachtig is, past dit wel perfect bij onze manier van online leven. Bedrijven en klanten zullen hiermee veel gemakken ervaren (als we het gevoel van lichtelijk gespammed worden even vergeten). De smartphone heeft Marketeers duidelijk iets fris en veelbelovends laten proeven, Mobile Marketing!