Snap into the life of customers  

Generatie Y heeft het allemaal meegemaakt: de internetrevolutie, het ontstaan van sociale media en de opkomst van de smartphone. Het zit in hun genen om altijd de nieuwste tech-trends op te pakken. Als marketeer is het daarom belangrijk om te weten via welke kanalen deze generatie bereikt kan worden. De doelgroep bevindt zich op veel verschillende sociale media als Facebook, Instagram, Pinterest en Twitter. Marketeers hebben platformen als instagram en Pinterest nog maar net ontdekt, maar generatie Y gaat rustig verder en maakt nu massaal gebruik van Snapchat! De mobiele app is op dit moment het snelst groeiende sociale netwerk met 200 miljoen gebruikers. Hoe kunnen marketeers Snapchat inzetten om generatie Y bereiken?

snapchat bed generation y

Snapwhat?

In het tijdperk waarbij je telefoon praktisch altijd op selfiestand staat heeft Snapchat een gouden concept in handen. Simpel gezegd wordt Snapchat gebruikt om door middel van foto’s en korte video’s een verhaal te vertellen en op deze manier vrienden te betrekken bij jouw dagelijkse activiteiten. De foto’s en video’s zijn maar een aantal seconden (1 tot 10) te bekijken voordat ze in de vergetelheid verdwijnen. De applicatie wordt veelal gebruikt door een jonge doelgroep tussen de 13-24 jaar. Als dit de doelgroep is die een bedrijf probeert te bereiken dan is Snapchat het juiste kanaal.  

Dagelijks worden er wereldwijd zo’n 400 miljoen snaps verstuurd. De snaps kunnen ook in chronologische volgorde worden toegevoegd aan de “Mijn Verhaal”-feed van de gebruiker, deze blijft dan 24 uur lang zichtbaar. De app biedt veel mogelijkheden voor bedrijven om persoonlijke interactie aan te gaan met haar doelgroep en is perfect voor storytelling. Marug.nl zocht uit hoe bedrijven Snapchat op een creatieve manier kunnen inzetten binnen de marketingmix.

Event marketing

Snapchat is perfect te gebruiken voor real-time marketing, het laat zien wat er op dit moment speelt in het leven van de gebruiker. Bedrijven kunnen hierop inspelen door tijdens events als productlanceringen, festivals, fashion shows of sport evenementen een live feed aanmaken op Snapchat. Gebruikers die op het evenement aanwezig zijn kunnen dan bijdragen aan het verhaal door zelf een snap toe te voegen. Op deze manier wordt er een beleving gecreeërd rondom het event, waarbij het event wordt gezien door de ogen van de aanwezigen.

Het risico op negatieve content is altijd aanwezig, maar grotendeels wordt snapchat gebruikt om positieve momenten in het leven te delen met vrienden. Doordat de content wordt geleverd door meerdere gebruikers en niet door het bedrijf zelf scoort deze manier van marketing hoog in de categorie social proof content.

snapchat eventmarketing coachella

Sneak previews

In de aanloop naar een evenement of productlancering kan Snapchat ook gebruikt worden om de doelgroep een sneakpreview te geven. Fans kunnen het account van een bedrijf volgen en hierdoor exclusieve content te zien krijgen. Door een paar seconde de nieuwsgierigheid van je doelgroep te triggeren ontstaat er meer engagement met het product. Veel fashion designers geven een geselecteerd aantal loyale snappers een preview van de nieuwe collectie zoals Burberry deze week deed via het kanaal Burberry Snapchat Show. Ook de filmindustrie is aan het experimenteren en gebruikt snapchats om teasers van films te promoten.  

Heineken bedacht zelf een creatieve Snapchat sneakpreview campagne waarin gebruikers actief konden deelnemen, op deze manier werd er nog meer engagement gegenereerd. Het biermerk was exclusief sponsor van het Coachella Muziekfestival en koppelde hier een behind-the-scenes contest aan vast. Gebruikers die het account HeinekenSnapWho volgden, ontvingen verschillende hints kregen over de verschillende suprise-acts. Fans konden reageren op de clues, en wanneer ze het correcte antwoord gaven stuurde Heineken als beloning de tijd en stage van de suprise act. Door teaser content te linken aan interactie creëerde Heineken een unieke communicatiewijze met haar doelgroep.

Heineken using snapchat

Een kijkje in de keuken

Humanizing your brand is bekend terrein binnen de marketing. Door transparantere communicatie en het bedrijf te presenteren door middel van de mensen achter een merk creëer je een sterkere relatie met jouw consumenten. Snapchat is het perfecte platform voor dit type communicatie omdat het, in tegenstelling tot Facebook en Instagram, de werkelijkheid laat zien. Op de bekende social media platformen, worden foto’s en video’s weergegeven als een geromantiseerde reflectie met veel bewerkingen en toegevoegde filters omdat de content constant terug gezien kan worden.

Snapchat daarentegen laat direct zien wat de gebruiker op dat moment aan het doen is zonder enige aanpassing. Door te laten zien wat er real-time binnen een bedrijf speelt verhoogt dat de geloofwaardigheid van het bedrijf. Als bedrijf is het belangrijk om meerdere personen te laten bijdragen aan het snapchat account zodat een totaal plaatje van de organisatie wordt gegeven.

Jouw merk zichtbaar maken  

Een andere functie binnen Snapchat zijn de verschillende geofilters, die gebruikers over hun eigen heen snaps kunnen zetten. Deze worden zichtbaar wanneer er een evenement is op een bepaalde locatie en de gebruiker zich binnen een bepaalde afstand bevind. Voorheen waren deze filters alleen beschikbaar voor niet-commerciële doeleinden, maar worden in de V.S. nu ook ingezet door McDonalds.

De geofilter van McDonalds wordt als optie weergegeven als de Snapper zich in de buurt van een van de vestigingen bevindt, de gebruiker wordt dan bewust gemaakt van de aanwezigheid van het merk, wat zorgt voor een versterking van brand awareness. Door gebruik te maken van een geofilter kan de organisatie zien wat mensen bezig houdt tijdens een bezoek wat een goudmijn aan informatie oplevert.

Tot slot

Hiermee biedt Snapchat veel kansen voor bedrijven. Snapchat biedt bedrijven een geheel nieuw, nog onbeschreven, kanaal om een jonge doelgroep aan te spreken. De applicatie maakt momenteel nog geen gebruik van tools om een specifieke doelgroep te targeten, hierdoor is adverteren op dit moment alleen weggelegd voor grote merken. Wanneer Snapchat meer functionaliteiten zal toevoegen om marketinguitingen te beheren zal  Snapchat Marketing of Snapchat Advertising misschien wel één van de nieuwste invullingen worden van de vertrouwde marktingmix!