Wat zorgt er voor dat je viral gaat? Soms heeft het verwarring en discussie nodig, zoals bij de zwart-blauwe jurk die ook wit met goud bleek te zijn. Andere keren heeft het een paar miljoen dollar nodig, zoals bij de peperdure ‘take it’ video van Adidas die via vrijwel ieder mogelijk kanaal wordt gepromoot. Voor alle andere pogingen, kun je er maar beter een hoop creativiteit in stoppen. Vandaag hebben we vijf virals voor je waarin de rollen worden omgedraaid!

1. Hoe snel ben jij?

Autoreclames behoren misschien wel tot de meest voorspelbare reclames. Laat je auto met hoge snelheid door een mooi landschap rijden, zet er een celebrity in en gooi er een paar visuele effecten over. Honda besloot het echter om te draaien in de nieuwe interactieve commercial, waarbij niet de auto, maar de kijker op zijn snelheid wordt getest. Probeer het zelf!

2. Kleren aan

Sex sells, maar soms wordt het wel een beetje saai om telkens maar weer reclames te zien met mannen en vrouwen die met weinig kleren aan om elkaar heen draaien. Het wasmiddelmerk Downy draaide het proces eens om en dat leidde tot een hit op YouTube. Want ja, sex still sells..

3. Zweedse communicatie

IKEA is lekker op dreef met haar creatieve campagnes. Na de knipoog richting Apple met de BookBook heeft de Zweedse meubelgigant zich opnieuw bemoeid met de digitale wereld. Deze keer helpen ze je op weg met communicatie, want hoe anders kun je je beter uitten dan met een Billy-kast emoticon?

4. The Chockeables

Misschien geïnspireerd door ‘Dumb ways to die’ van Metro Trains, kwam St John Ambulance met een reeks spotjes die ouders bewuster moet maken van wat ze moeten doen bij kinderen die speelgoed inslikken. De vertel-rol lag dit keer niet bij een dokter, maar bij de zeer herkenbare gevaren zelf.

5. Een letterlijke speed date

Clichés zijn soms een goede bron voor pranks. Ford liet mannen kennismaken met een vrouw die niet erg veel van auto’s snapt. Althans, dat lijkt zo, totdat ze haar rode Ford Mustang opstart en weg scheurt... Bekijk hieronder wat er daarna gebeurt!