Ondanks het prachtige weer van de afgelopen tijd begint de zomer nu toch echt ten einde te lopen en wordt het langzaamaan tijd om je weer rustig op te starten voor een fris, nieuw studiejaar. Voor de één verloopt dat iets rustiger dan de ander. Voor mij voelt het alsof ik sinds maanden weer in de sportschool terugkom en meteen op een al draaiende loopband ben gesprongen. Daarom, voor iedereen die met me meevoelt of gewoon zin heeft in wat luchtiger visueel vermaak heb ik de beste filmpjes en commercials van afgelopen zomer op een rijtje gezet.

Apple – Don’t Blink

Het is weer september, en voor Apple staat dat ook dit jaar in het teken van de release van nieuwe en verbeterde producten. Het zal je vast niet zijn ontgaan dat een aantal dagen geleden de iPhone 7 officieel is gelanceerd. De telefoon is waterdicht, heeft een dubbele camera die werkt als één (?) en oh ja, de headphone jack is volledig verleden tijd. De nieuwe iPhone en bijkomende gadgets worden onder andere gepresenteerd in een commercial die in één woord te beschrijven is als hyperactief:

Apple – Calamari

Wat mij meteen opviel aan de hyperactieve nieuwe commercial, is dat de manier waarop Apple haar nieuwe producten presenteert ontzettend veranderd is. Voorheen waren de meeste reclame-uitingen van Apple vooral gefocust op simpliciteit, het uitleggen van nieuwe features en dit alles op een rustige manier met een basic, gezellig muziekje op de achtergrond. De nieuwe iPhone 7 is duidelijk voor de visionair op het gebied van telefoons aan wie de nieuwe technologie niet meer hoeft worden uitgelegd. Om te vergelijken, hieronder één van de eerste commercials van de iPhone uit 2007.

Jim Beam – Apple Watch

Als reactie op de enorme mediahype rondom de lancering van Apple’s nieuwe innovaties, kwam Jim Beam met het geniale antwoord: de Jim Beam Apple Watch. Deze hilarische commercial krijgt wat mij betreft een 10 voor originaliteit. Deze Apple Watch is een horloge met daarin een meetglas zodat je altijd de perfecte hoeveelheid whiskey kunt afmeten voor je shot of mixdrankje. Hebben we hier wat aan? Nee. Zou ik het kopen? Na het zien van deze commercial wel.

“And, it’s available exclusively in green. Because some apples are green.”

Heineken – When You Drive, Never Drink

Ter promotie van het nieuwe sponsorcontract tussen Heineken en Formule 1 lanceerde Heineken onlangs een nieuwe commercial met Sir Jackie Stewart. In de commercial is te zien hoe de voormalige Formule 1 coureur constant biertjes afwijst, omdat hij nog moet rijden. Bijzonder aan de commercial is dat de marketingmachine van Heineken deze keer heeft gekozen voor een video waarin hun eigen product wordt afgewezen, in plaats van gedronken. Erg maatschappelijk verantwoord, maar origineel is het zeker.

Esurance – Don’t Catch and Drive

Om even in de sfeer te blijven van het veilige rijden, sluit ik af met een video waarin Esurance nog even denkt in te haken in de Pokémon Go hype. In de video worden ongelukken laten zien die zijn veroorzaakt door het spelen van Pokémon Go tijdens het rijden. En hadden de bestuurders zich nou maar wat beter verzekerd. Helaas vist de Amerikaanse verzekeringsmaatschappij een beetje achter het net, aangezien de commercial pas op 31 augustus is gelanceerd, toen het spelletje eigenlijk al zó juli 2016 was.