17 mei 2016: Menig Groninger zal het niet zijn ontgaan dat dit de dag is dat Primark voor het eerst haar deuren opende in de Westerhaven. Honderden mensen hadden zich verzameld tussen de dranghekken om om 11 uur met z’n allen de echte Hollander in zich los te laten en zich helemaal te laten gaan in een walhalla van koopjes. Upcoming maakte er een vrij accurate liveblog van. Ook ik moet, tot mijn spijt, erkennen dat ik inmiddels al even een kijkje heb genomen tussen de goedkope prulletjes (en die vervolgens heb aangeschaft).

Waar de Herestraat inmiddels langzaam leegloopt en de Bijenkorf en de V&D ons stadje verlaten hebben wegens een faillissement of een magere omzet, lijkt Primark weer leven te hebben geblazen in winkelend Noord Nederland. RTV Noord liet onlangs weten dat het aantal bezoekers in de Westerhaven in twee weken na de opening van de Primark was verdubbeld tot 200,000. Daarnaast wordt dit jaar een toename van zo’n vijf miljoen bezoekers verwacht in de binnenstad. Maar hoe kan het dan dat terwijl de retailindustrie massaal zijn omslag aan het maken is naar online shopping, Primark zonder moeite filiaal na filiaal succesvol opent?

Primark wachtrij

Geen reclamecampagnes

De Groningse Primark-gekte heeft zonder twijfel alles te maken met geld. Op het moment dat prijzen op een minimaal niveau zijn, maakt men zich steeds minder druk om kwaliteit, lange rijen, volgepropte kledingrekken en een iets verkleinde persoonlijke ruimte. Om deze lage prijzen te kunnen hanteren geeft Primark naar eigen zeggen geen geld uit aan reclame, behalve voor de opening van een nieuwe winkel. In plaats hiervan richten ze zich vooral op mond-tot-mondreclame, of promotie via de hashtag #primania. Via deze hashtag kunnen klanten hun aankopen delen via social media, wat vervolgens ook wordt gepubliceerd in hun eigen filialen. Daarnaast werken ze samen met verscheidene fashionbloggers die de hashtag inmiddels ook gebruiken. Hoewel de meest gelikete posts met deze hashtag op Instagram nog van Primark zelf zijn, is het een simpele en goedkope manier om snel hun doelgroep mee te bereiken.

Geen online shop

In tegenstelling tot de meeste winkelketens heeft Primark (nog) geen online shop. Zo zag H&M in het eerste kwartaal van 2016 haar omzet groeien met 8 procent, mede dankzij de opening van webshops in acht nieuwe landen. Nu lijkt het voor Primark prima te werken om geen webshop te hebben. Juist nu reist menig mens stad en land af om toch aan de goedkope fashionhype mee te kunnen doen, de financiële voordelen voor omliggende winkels met zich meebrengend. Daarnaast heeft Primark nu nog als voordeel dat de filialen erg verspreid zijn door het land, waardoor een filiaal veel meer bezoekers zal trekken dan wanneer er meerdere filialen in de buurt zijn. Of deze strategie op de lange termijn succesvol zal blijven is betwistbaar. Een online shop zal waarschijnlijk vragen om een grote investering en een transformatie naar een nog efficiëntere supply chain, maar IKEA laat zien waarom dit uiteindelijk toch lucratief kan zijn. Bestuursvoorzitter Peter Agnefjall gaf vorig jaar nog toe dat ze eigenlijk te laat zijn begonnen met hun online shop, waardoor ze nu op dit gebied achterlopen op de concurrent.

Primark Paper bags

Slim inkopen en produceren

Ten slotte geeft Primark aan dat ze vooral slim proberen in te kopen door bestellingen te plaatsen in grote batches, waarmee ze door scale economies een lagere verkoopprijs kunnen hanteren. Ook geven ze aan dat hun leveranciers gebruik maken van gestroomlijnde productieprocessen en goed opgeleid personeel om het hele proces zo efficiënt mogelijk te maken. Desondanks wordt Primark vaak bekritiseerd voor de onethische arbeidsomstandigheden in fabrieken. Zo zorgde de instorting van een fabriek in Bangladesh waar ook kleding voor Primark werd geproduceerd in 2013 voor meer dan duizend doden. Hoeveel hier momenteel nog van waar is is onduidelijk, maar inmiddels zijn ze wel aangesloten bij programma’s zoals CottonConnect en het Better Mills Initiative. Dit zijn initiatieven die als doel hebben om het gebruik van water, energie en chemicaliën in de kledingindustrie te minimaliseren.

Of je nu een nieuwe onesie zoekt, attributen voor een themafeestje of voor een prikkie je hele kledingkast wilt vervangen, Primark weet er wel raad mee. En voor de nuchtere Groningers is het ook allemaal wel spannend, zo’n nieuwe internationale winkel. Want ja, “dan kun je wel tegen je kinderen zeggen dat je bij de opening van de Primark bent geweest in Groningen.” (Aldus een Primark-fan in een interview door DvhN).

Op dit moment is het Marug.nl Media Team op zoek naar nieuwe commissieleden! Heb je interesse? Stuur dan een mailtje met je motivatie en CV naar Maylen de Koning via intern@marug.nl.