Het is tijd geworden om afscheid te nemen van WhatsApp status. Je weet wel, die ene tekstregel waar de meeste mensen nog steeds ‘Hey there, I’m using WhatsApp!’ of ‘Beschikbaar’ hebben staan. Sinds vorige week is Whatsapp Status namelijk helemaal vernieuwd! Alhoewel, nieuw is misschien niet helemaal het juiste woord. Want foto’s en video’s die na 24 uur weer verdwijnen, dat kennen we toch al?

Ain’t got no dog filters

Inderdaad, de nieuwe WhatsApp Status lijkt precies op de My story feature van Snapchat. WhatsApp is niet het eerste sociale platform dat deze feature overneemt. Vorig jaar lanceerde Instagram Instagram stories. En vandaag de dag staat Facebook op het punt om in verschillende landen Facebook stories te introduceren. Wat zijn ze allemaal toch ontzettend origineel…

Tijd voor een belangrijke kanttekening: Facebook, WhatsApp en Instagram zijn alle drie in handen van Facebook. Enkele jaren geleden probeerde Facebook ook Snapchat over te nemen, maar Snapchat weigerde een bod van maar liefst 3 miljard dollar. Sindsdien probeert Facebook Snapchat het leven zuur te maken.  Tja, if you can’t buy them, beat them. En waar Snapchat met de komst van Instagram stories nog koeltjes reageerde met onderstaande tweet, zullen er bij hen nu ongetwijfeld zweetdruppeltjes verschijnen.

Even met een dure term gooien: idea-expression dichotomy

Het ‘stelen’ van features gebeurt vaker in de wereld van social media. Neem bijvoorbeeld de hashtag. Oorspronkelijk is deze bedacht door Twitter, maar tegenwoordig vind je ze bijna overal. Ditzelfde lijkt nu te gebeuren met het concept van stories. Maar wat ik me afvraag: mag je alles zomaar kopiëren?  

Daarmee komen we op wat de wet noemt, the idea-expression dichotomy. Simpel gezegd houdt dit in dat een idee – bijvoorbeeld een functionaliteit van een app of website – over het algemeen niet te beschermen valt. Enkel de manier waarop dit idee wordt uitgedrukt, kun je beschermen. Met andere woorden, alleen de manier waarop Snapchat haar stories presenteert, kan worden beschermd. Door het design iets aan te passen, kan Facebook het concept van deze stories geheel onschuldig overnemen.

Het einde van de regenboogkots?

Gaat dit het einde van Snapchat betekenen? Niet per sé… Wanneer Snapchat haar ‘cool factor’ weet te behouden, zullen de Snapchat gebruikers niet ineens weglopen. Maar wat is Snapchat haar ‘cool factor’ dan?

Om te beginnen, op Instagram en WhatsApp kunnen we geen regenboog kotsen. Maar waarschijnlijk is het slechts een kwestie van tijd voordat Instagram en WhatsApp met hun eigen unieke filters komen. Aan Snapchat dus de uitdaging om hun verscheidenheid aan filters hoog te houden. En natuurlijk: blijven innoveren. En dat doen ze! Denk aan geotagging, Snapchat spectacles en mijn persoonlijke favoriet: Snapchat groups.

Hoewel Instagram, Facebook en WhatsApp veel meer gebruikers hebben, is Snapchat erin geslaagd om de felbegeerde doelgroep van 18 tot 24 jarigen targetten. En die groep zie ik nog niet zo snel volledig overstappen op Whatsapp Status. Want vergeet niet dat - hoeveel WhatsApp Status ook op Snapchat mag lijken - op WhatsApp heb je nog altijd je moeder als contact.

Doe mij maar double chins

Ondanks dat het volgens de wet mag, voelt deze actie van Facebook voor mij nog steeds als eentje die thuishoort in de categorie ‘Melania Trump’. Ik blijf voorlopig nog trouw aan Snapchat. Ik geniet te veel van alle double chins die ik dagelijks krijg toegestuurd. En die ga ik in WhatsApp Status waarschijnlijk niet terugzien...